E18: Bare bompenger og ingen vei er ikke aktuelt

E18: Bare bompenger og ingen vei er ikke aktuelt

Den nye byregjeringen i Oslo vil ikke øke kapasiteten på E18. Samtidig innser de at befolkningen i hovedstadsregionen vil øke enormt, skriver NHO på sine nettsider.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi trenger en bedre E18 for å få godset fram og folk på jobb, sier regiondirektør i NHO Oslo og Akershus Nina Solli.

- SSB mener vi vil få en befolkningsvekst 1,8 millioner innbyggere i Oslo og Akershus fram mot 2040. Nå skal ikke alle disse bo i Oslo sentrum, men mange av dem vil pendle dit. Alle disse nye innbyggerne trenger mat, klær, møbler og håndverkertjenester, for å nevne noe, sier Solli.

Vi vil få en befolkningsvekst 1,8 millioner innbyggere i Oslo og Akershus

I løpet av 20 år kan vi oppleve 50 % økning i forhold til dagens trafikk, og videre 100% økning i løpet av 35 år. TØIs grunnprognoser for godstransport til NTP 2018-2027 antyder en årlig godstransportvekst på rundt 2% for Oslo og Akershus.

E18 er ikke blitt utbedret på 35 år

-E18 Vestkorridoren er allerede i dag en nasjonal flaskehals som årlig koster næringslivet opptil 1 milliard kroner årlig. Jeg kjenner eksempler på håndverkere som ikke tar oppdrag i Oslo, fordi for mye av tiden deres vil gå bort i kjøring. E18 er ikke blitt utbedret på 35 år. I disse tider med næringsliv som sliter, blir utbedring av denne veien særs viktig, sier Solli.

Les mer om saken her.

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

Til toppen