Dovrebanen åpnet natt til tirsdag

Dovrebanen åpnet natt til tirsdag

Klokken 02.30 natt til tirsdag første desember ble Dovrebanen gjenåpnet langs Mjøsa. 17 kilometer ny bane er tatt i bruk og første tog ble et nordgående godstog.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det er alltid spenning knyttet til åpningen av nye strekninger, men all testing og utprøving på den nye dobbeltsporparsellen langs Mjøsa fra Minnesund til Kleverud har gått etter planen.

[factbox id="1"]

Testkjøring og offisiell åpning av Dovrebanen

Banen har vært stengt i hele november, en uke lenger enn først planlagt for å være sikker på å komme i mål også med det nye signalanlegget fra Thales. Mandag var det testkjøringer på strekningen og alt fungerte som det skal. Dermed kunne den aller første delen av Dovrebanen med dobbeltspor åpnes for trafikk fra klokken 02 30 natt til tirsdag. Første persontog på den nye banen ble sørgående tog 302 som gikk fra Tangen klokken 05.20.

Lørdag 12.desember er det offisiell åpning av strekningen. Den første tiden kjører togene med 80 km/t inntil tilstrekkelig med tonnasje har passert og sporet har satt seg.

Et felles prosjekt

Utbyggingen er gjennomført som et felles prosjekt for Dovrebanen og E6 der Jernbaneverket og Statens vegvesen har hatt felles prosjekt- og byggeledelse. Fellesprosjektet E6/Dovrebanen består av 17 kilometer ny jernbane og 22 kilometer firefelts motorveg. I prosjektet inngår også 18 kilometer med ny lokalveg og ny turveg langs Mjøsa på den gamle jernbanetraseen. Det er bygd tre vegtunneler med to tunnelløp på til sammen 3,5 kilometer og det er bygd tre jernbanetunneler på til sammen 4,7 kilometer. Anlegget omfatter 27 store konstruksjoner som bruer, betongtunneler, underganger og støttemurer. Samlet kostnadsramme er 11,7 milliarder kroner, hvorav jernbanen utgjør 5,3 milliarder.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen