Dødstallene øker på veiene

Dødstallene øker på veiene

Hittil i år har 38 omkommet i trafikken. Det er nesten en 30 prosents økning sammenlignet med fjoråret. Nå advarer Trygg Trafikk mot en ulykkesutsatt vår og sommer.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I fjor opplevde vi de laveste dødstallene i trafikken siden 1947. Hittil i år har utviklingen gått i stikk motsatt retning.

– Vi er bekymret for økningen. Hvert tall i denne statistikken skjuler en tragedie. Det sitter mange familier, venner og lokalsamfunn igjen i sorg etter disse dødsfallene, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Trafikanter med større risiko

Johansen frykter at dødstallene på veiene skal fortsette å stige utover våren og sommeren. Disse månedene er tradisjonelt de mest ulykkesutsatte. Det er mange biler ute på veiene i helgene og høytidsdagene.

– I tillegg opplever vi et mer sammensatt trafikkbilde med flere syklister, mopedister og motorsyklister. Alle disse trafikantgruppene har høyere skaderisiko enn bilistene. Særlig gjelder dette MC-førerne, advarer Johansen.

Ulykkene i april

Foreløpige tall viser at åtte personer omkom på veiene i april. Alle de omkomne var menn. To av de omkomne var bilpassasjerer, tre var mc-førere, en var fører av ATV, en var syklist og en var fotgjenger.

I gjennomsnitt de foregående fem år har ni personer omkommet i veitrafikkulykker i april måned.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen