Dødstallene øker - 23 mistet livet i 2016

Dødstallene øker - 23 mistet livet i 2016

Ti mennesker omkom i februartrafikken. Det betyr at 23 så langt har mistet livet på norske veier i 2016. Det er ti flere sammenlignet med samme periode i fjor. Trygg Trafikk oppfordrer nå folk til å vise forsiktighet på vanskelig føre.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I februar omkom ti i trafikken. Av disse var ni menn og en kvinne. Av de drepte var det åtte bilførere og to bilpassasjer. Det innebærer at det så langt i år er totalt 23 personer som har mistet livet på veien. Dødstallene er dermed ti flere sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

–  Husk at vinteren på langt nær er over, og at det vil være skiftende føre og vanskelige kjøreforhold også i mars og april. Tilpass derfor farten etter forholdene og ha alltid i bakhodet at veien kan være speilglatt rundt neste sving, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

[img id="1"]

Bremselengden dobles på vinterføre

Høy fart er den absolutt største årsaken til dødsfall og ulykker i trafikken. Johansen minner om at vinterføre gir en bremselengde som er dobbelt så lang som på tørr asfalt – som et minimum.

– Bruker du 60 meter på å stoppe på sommerføre, vil du bruke 120 meter på snø. På is snakker vi om hele 240 meter! Det beste du som bilist kan gjøre er derfor å holde farten nede og holde god avstand til bilen foran. Regelen om 1001, 1002, 1003 bør alltid være minsteavstand til bilen foran, sier direktøren i Trygg Trafikk.

– Dropp forbikjøringer

Johansen ber norske bilister om å gjøre noe med det vi kan, nemlig oss selv. Han påpeker at forbikjøringer i utgangspunktet er risikofylt. Og særlig i høy hastighet, på vanskelig føre og i uoversiktlige situasjoner.

– Mange av de styggeste trafikkulykkene skjer ved forbikjøringer. Rådet er derfor klinkende klart: Ikke ta unødvendige forbikjøringer. Det er få minutter å spare på det, og det øker risikoen for en dødsulykke drastisk. Noen få minutter mer i reisetid er en veldig god investering for å få deg og familien trygt frem, sier Johansen.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen