​Dette irriterer mest i trafikken

​Dette irriterer mest i trafikken

Både manglende bruk av blinklys og for tett kjøring irriterer mange, men det er én ting som irriterer nordmenn desidert mest.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

En undersøkelse Infact har gjennomført på vegne av Continental viser at uvettige forbikjøringer irriterer nordmenn mer enn noe annet på veien. Hele 41 prosent av de spurte svarte at dette irriterte dem mest. 20 prosent av de spurte svarte at folk som kjørte for tett på egen bil var det mest irriterende, mens manglende bruk av blinklys og mobilbruk var de største irritasjonene for henholdsvis 19 og 11 prosent av de spurte. De resterende svarte at det var andre ting som irriterte mest.

Denne rangeringen er lik både når man ser på alder, kjønn og regioner, men hvor mange som har svart det samme varierer litt. 32 prosent av sørlendingene som ble spurt svarte at uvettige forbikjøringer var det mest irriterende, mens hele 51 prosent av nordlendingene svarte det samme.

Andre trafikanter som ligger for tett på irriterer også mange, og det er de yngste som synes dette er verst. Blant de spurte i aldersgruppen 18-29 år svarte 26 prosent at dette var det mest irriterende. Blant bilførerne over 65 år var det til sammenligning 17 prosent som mente at slik tett kjøring var det mest irriterende i trafikken.

Null ulykker

I 2014 førte møteulykker i forbindelse med forbikjøring alene til to dødsfall og 39 skadde personer, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. I tillegg kommer ulykker som har skjedd i forbindelse med forbikjøringer, men som regnes inn under andre deler av statistikken. I fjor omkom totalt 123 mennesker i trafikken i Norge.

Continentals Vision Zero er selskapets tredelte ambisjon om å ta steget fra å være en ledende leverandør på sikkerhet til et samfunn uten ulykker i trafikken. Første steg på veien dit er null dødsfall, og deretter er målet null skader og omsider null ulykker.

Som leverandør av teknologi som bidrar til sikkerhet i moderne biler – fra stabilitetsprogram og ABS-bremser til dekk, har Continental en unik posisjon for å nå målet om at ingen skal bli verken drept eller skadet i trafikken.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen