- Den største utfordringen er god samhandling

- Den største utfordringen er god samhandling

Konsernsjef i Multiconsult, Christian Nørgaard Madsen, mener at den grønne fremtiden er avhengig av at vi kan skape prosjekter hvor folk jobber godt sammen, selv om de kommer fra ulike bakgrunner.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det var hans hovedbudskap på Brødrene Dahls 360 Symposium som samlet 700 deltakere i forrige uke.

– Fremtiden vil kreve bærekraftig prosjektering, integrert samhandling og standardisering. Her vil det vanskeligste være å vite hvem, når og på hvilken måte man skal involvere, forteller Madsen.

Grønn fremtid – vårt felles ansvar

Temaet under Brødrene Dahls 360-symposium 2017 er «Grønn fremtid – vårt felles ansvar», og viktige spørsmål som hvordan framtiden vil se ut for bransjen, hvilke utfordringer som vil komme, og hvordan vi kan bidra til å redusere skadeomfang og konsekvensene av klimautfordringene ble diskutert.

360 symposium ble arrangert i forrige uke, og 700 deltakere fikk med seg både faglig påfyll, inspirerende ideer og større nettverk.

– 360 handler om å samle oss på tvers av de ulike disiplinene. Vi som jobber med infrastruktur har mange felles utfordringer og muligheter. Bedre samhandling på tvers er en av disse, sier Torbjørn Vik, konferansegeneral i Brødrene Dahl.

Prosess er nøkkelen

– Vi må standardisere prosessene. Vi trenger selvfølgelig gode verktøy, men det handler til slutt om menneskelig gjennomføring. Vi har alle ulike meninger og det å bli enige om hva som er vår måte å gjennomføre et prosjekt på er avgjørende. Der ligger utfordringen. Det krever at vi tar et oppgjør med oss selv og blir enige om hva vår organisasjon har som hensikt, forklarer Madsen.

[img id="1"]

Christian Nørgaard Madsen, som også er styreleder i Rådgivende ingeniørers forening, har over 20 års erfaring fra rådgiverbransjen. Samfunnet har gjennomgått store endringer de seneste tiårene. Den viktigste driveren har selvfølgelig vært digitaliseringen.

– Jeg var selv med på konkurransen på slutten av 80-tallet da Norges hovedflyplass skulle prosjekteres. Den gangen var utbyggeren veldig tidlig ute med å forlange digital samhandling. Det fikk vi ikke til. Vi hadde ikke ISDN engang, og klarte ikke å overføre datafilene. Programmene snakket ikke sammen, og vi var rett og slett for tidlig startfase for internett til at klarte å levere, forteller Madsen.

Teknologien gir bedre samhandling

Men Madsen opplever at det teknologiske ikke lenger er en begrensning. Skandinavia er langt fremme på digitale løsninger, og det er ikke uten grunn at Norden brukes som testområde for alle slags nye produkter og teknologiske løsninger. Digitaliseringen har kommet langt og Multiconsult tidligere jobbet mye med håndtegning av prosjekter, jobbes det nå stort sett bare i 3D-modeller.

– Digitalisering er ofte visualisering. Nå som vi kan ta med brukerne på en virtuell reise gjennom prosjektet får vi helt annen måte å forklare på, enn når vi måtte tegne og fortelle. Før var det ofte en utfordring fordi kundene måtte læres opp i hvordan de skulle å lese tegningene riktig før vi kunne diskutere hvordan prosessen og løsningen virket. På denne måten gir de nye verktøyene oss vesentlig bedre samhandling i prosjekteringsfasen, sier Madsen.

Med årets 360 i bak seg håper Vik at deltakerne tar med seg ideene i hverdagen.

– Madsen setter ord på noe av det som er intensjonen med 360. Vi vil fremme samhandling og samarbeid mellom bransjer og disipliner. Samtidig ønsker vi å se framover. Årets symposium ble laget i denne ånden, og vi mener det har vært en stor suksess, avslutter Vik.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen