Danske Folketinget godkjenner Fehmarn Bält

Danske Folketinget godkjenner Fehmarn Bält

Den danske parlamentet, Folketinget, har vedtatt å gi tillatelse til å bygge Fehmarn Bält-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland. 

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Forbindelsen mellom Lolland i Danmark og Fehmarn i Tyskland blir totalt 19 km lang, inkludert 17,6 kilometer. Den er planlagt med 4-felts motorvei og to tunneler for jernbane.
Godkjenningen innebærer at to statlige selskaper blir tildelt retten til å bygge og drive forbindelsen. Prosjektet er også godkjent etter mange innsigelser på miljøkonsekvenser.

Megaprosjektet er beregnet til å koste 50 milliarder og skal ferdigstilles i 2024. Finansieringen er ennå ikke avklart, men tyske myndigheter er positivt innstilt. Når prosjektet blir fullført vil en togreise fra København til Hamburg ta ca. 2 timer.

Claus Baunkjær i Femern A/S selskapet som planlegger prosjektet, vil presentere planene på Scandinavian Railway Development 30. april.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen