Cruiseskip forurenser oslolufta

Cruiseskip forurenser oslolufta

Ifølge Bellona bruker cruiseskipene 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene til 13 000 biler. Nå kritiserer de Oslo kommune for manglende satsing på landstrøm, skriver NRK på sine nettsider.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Her er det nok strøm til en hel by, sier Helge Otto Mathisen konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til NRK.

En kraftig liten plugg har erstattet drivstoffmotor når Kielferga ligger til kai på Hjortnes. I 2012 ble landstrøm installert her etter et samarbeid mellom kommunen, stat og rederiet Color Line.

– Før fikk vi mange klager på støy og utslipp, men etter vi fikk landstrøm har alt svevestøv blitt fjernet. Vi er veldig fornøyd og det tror vi naboene våre også er, sier Mathisen til NRK.

Bellona etterlyser tiltak fra Oslo kommune

Ved Oslo Havn er situasjonen annerledes. Det er ikke installert landstrømanlegg ved Oslo Havn eller i noen av de andre tilløpene ved hovedstadens kaier.

– Landstrøm vil kutte enorme utslipp hvert år. Disse skipene bruker 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene fra 13 000 biler og med et landstrømanlegg kan vi kutte dette til null, sier fagsjef i miljøstiftelsen Bellona, Hallstein Håvåg, til NRK.

– Vi forventer en veldig tydelig satsing på landstrøm her. Det finnes ikke lenger noen unnskyldninger for ikke å gå for landstrømanlegg også i Oslo, mener Håvåg.

Påbudt med landstrømtilkobling i USA og Canada

Göteborg har i dag landstrømtilkobling. I USA og Canada er landstrøm påbudt, men Oslo henger etter.

– Göteborg er et forbilde for oss, de har kommet langt når det gjelder utvikling av landstrøm, sier Oslos miljøbyråd Guri Melby.

Byrådet spikrer i disse dager et mål om at alle faste fergetilløp skal få landstrøm innen 2020, men for cruiseskip er byråden mer skeptisk.

Les hele saken på NRK.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen