Cruiseskip forurenser oslolufta

Cruiseskip forurenser oslolufta

Ifølge Bellona bruker cruiseskipene 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene til 13 000 biler. Nå kritiserer de Oslo kommune for manglende satsing på landstrøm, skriver NRK på sine nettsider.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Her er det nok strøm til en hel by, sier Helge Otto Mathisen konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til NRK.

En kraftig liten plugg har erstattet drivstoffmotor når Kielferga ligger til kai på Hjortnes. I 2012 ble landstrøm installert her etter et samarbeid mellom kommunen, stat og rederiet Color Line.

– Før fikk vi mange klager på støy og utslipp, men etter vi fikk landstrøm har alt svevestøv blitt fjernet. Vi er veldig fornøyd og det tror vi naboene våre også er, sier Mathisen til NRK.

Bellona etterlyser tiltak fra Oslo kommune

Ved Oslo Havn er situasjonen annerledes. Det er ikke installert landstrømanlegg ved Oslo Havn eller i noen av de andre tilløpene ved hovedstadens kaier.

– Landstrøm vil kutte enorme utslipp hvert år. Disse skipene bruker 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai. Det tilsvarer utslippene fra 13 000 biler og med et landstrømanlegg kan vi kutte dette til null, sier fagsjef i miljøstiftelsen Bellona, Hallstein Håvåg, til NRK.

– Vi forventer en veldig tydelig satsing på landstrøm her. Det finnes ikke lenger noen unnskyldninger for ikke å gå for landstrømanlegg også i Oslo, mener Håvåg.

Påbudt med landstrømtilkobling i USA og Canada

Göteborg har i dag landstrømtilkobling. I USA og Canada er landstrøm påbudt, men Oslo henger etter.

– Göteborg er et forbilde for oss, de har kommet langt når det gjelder utvikling av landstrøm, sier Oslos miljøbyråd Guri Melby.

Byrådet spikrer i disse dager et mål om at alle faste fergetilløp skal få landstrøm innen 2020, men for cruiseskip er byråden mer skeptisk.

Les hele saken på NRK.

HAVBRUK/19. februar 2018

Norge trenger Ocean Space Centre

Sintef Ocean har en i samarbeid med kunnskapsmiljøer og industrielle aktører utredet hvilke krav til fremtidig infrastruktur som må innfris for at Norge beholder posisjonen som internasjonalt ledende innen havromsteknologi. Målet er å etablerefremtidens marintekniske kunnskapssenter i Trondheim. Les hele saken

Til toppen