Bygger underjordisk og selvkjørende transportsystem

Bygger underjordisk og selvkjørende transportsystem

Sveits planlegger å bygge Cargo Sous Terrain - et underjordisk og fullt automatisert system for godstransport.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I et lite, kupert land som Sveits er transport av varer et betydelig problem. Dessuten kommer godstransporten til å øke de neste 15 årene og det blir ikke nok kapasitet til å frakte varer ved bruk av landets veier eller jernbanesystem. Derfor planlegger Sveits å bygge et fullt automatisert tunnelsystem.

Tunnelsystemet forventes å bli 67 kilometer langt, 6 meter bredt og blir bygget 50 meter under jorden. Miljøvennlige, førerløse vogner skal kjøre omkring 30 km i timen. Konseptet skal brukes til å transportere gods mellom store byer i Sveits. I den første etappen planlegges det en tunnel mellom Zurich og Härkingen-Niederbipp som skal tas i drift allerede i 2030.

Prosjektet Cargo Sous Terrain antas å koste omkring 3,4 mld USD. Prosjektet skal finansieres av private investorer.

[youtube id="KSSO_QPgQTw"]

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen