Kjørbar portalforskaling i Moanetunnelen.
Kjørbar portalforskaling i Moanetunnelen. (Foto: Kjell Wold)

Bygger tunnelportal på skinner

Tunnelportalene til Moanetunnelen bygges opp og skyves inn på såkalt H-bjelk skinner til riktig plass før det pumpes betong inn i forskaling.

  • tunnel
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Med det som kalles doka-reis i stål er forskalingen bygd som en kjøreboks, som går på skinner fra tunnelåpningen og 30 meter utover.

Tunnelportaler er byggverk som benyttes i endene av fjelltunneler for å beskytte tunnelåpningen mot rennende vann og fallende snø, is stein og jord.

Moanetunnelen får 30 meter lange portaler i hver ende. Foto: Kjell Wold

Dette er normal bygging av tunnelportaler og ikke spesielt for denne E134-tunnelen.

Jekkes ut 

I hver ende av den om lag 280 meter lange Moanetunnelen bygges det nå slike portaler ved hjelp av portal forskaling som føres på skinne/H-bjelke frem til riktig posisjon.

Slik ser kjøreboksen for tunnelportaler ut. Foto: Kjell Wold

Deretter jekkes ut slik at portal får riktig profil. Portalene bygges i betong og danner dermed åpningen på tunnelen i hver ende.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen