Kjørbar portalforskaling i Moanetunnelen.
Kjørbar portalforskaling i Moanetunnelen. (Foto: Kjell Wold)

Bygger tunnelportal på skinner

Tunnelportalene til Moanetunnelen bygges opp og skyves inn på såkalt H-bjelk skinner til riktig plass før det pumpes betong inn i forskaling.

  • tunnel
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Med det som kalles doka-reis i stål er forskalingen bygd som en kjøreboks, som går på skinner fra tunnelåpningen og 30 meter utover.

Tunnelportaler er byggverk som benyttes i endene av fjelltunneler for å beskytte tunnelåpningen mot rennende vann og fallende snø, is stein og jord.

Moanetunnelen får 30 meter lange portaler i hver ende. Foto: Kjell Wold

Dette er normal bygging av tunnelportaler og ikke spesielt for denne E134-tunnelen.

Jekkes ut 

I hver ende av den om lag 280 meter lange Moanetunnelen bygges det nå slike portaler ved hjelp av portal forskaling som føres på skinne/H-bjelke frem til riktig posisjon.

Slik ser kjøreboksen for tunnelportaler ut. Foto: Kjell Wold

Deretter jekkes ut slik at portal får riktig profil. Portalene bygges i betong og danner dermed åpningen på tunnelen i hver ende.

DRONER/21. januar 2019

Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving. Les hele saken

BOMPENGER/18. januar 2019

Firepartiregjeringen: Skritt i riktig retning på bompenger

Samferdsel, bompenger og infrastruktur vies mye plass i den nye regjeringsplattformen for regjeringen utgått av Høyre, Venstre, Frp og Krf. -De signaliserer tiltak som kan få ned bompengebelastningen med om lag 1 milliard årlig. Men det gjenstår å se om folk vil merke noe til lavere bompenger i hverdagen sin, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Les hele saken

VEG/17. januar 2019

Nye Veier får tre nye vegstrekningar

– Nye Veier vart etablert for å bygge vegar i Noreg på ein betre og meir effektiv måte slik at vi får meir veg for pengane. Selskapet har så langt levert gode resultat. Regjeringa ønsker no å gje selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye vegstrekningar. Eg har stor tru på at Nye Veier vil bygge ut desse strekningane på ein rask og kostnadseffektiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen