Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter.
Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter. (Illustrasjon: Mapei)

Bygger kjempetunnel på Færøyene

Mapei har inngått en avtale med NCC om totalleveranse av injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler til Eysturoytunnelen mellom Skálafjørður og Tórshavn. Prosjektet leveres av et stadig voksende norsk Underground Technology Team.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi har jobbet lenge med å komme i havn med denne avtalen, og det er utrolig spennende at vi har fått på plass leveransen til en så stor aktør som NCC. Mapei har spesialisert seg på prosjekter som byr på logistikkmessige utfordringer, og byggingen av en undersjøisk tunnel på en øy i Atlanterhavet krever god logistikk, forteller Kenneth Gundersen, country manager Mapei Global Underground Technology Team.

Fra 55 km til 17 km

Eysturoytunnelen er en undersjøisk tunnel på 11 kilometer. Den skal binde sammen bygdene ved Skálafjørður med hovedstaden Tórshavn. Reiselengden mellom Tórshavn og Runavik/Strendur reduseres fra 55 km til 17 km. En kjøretur som før tok over en time vil dermed ta et drøyt kvarter når tunnelen åpner i 2020. Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter.

– Eysturoytunnelen er det største veiprosjektet vi er involvert i nå. Vi skal være totalleverandør på injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler. Det siste året har vi bygd opp et stort og kunnskapsrikt team i Norge, blant annet med store leveranser på Follobanen. Vi ruster oss for framtiden, der vi regner med flere store infrastrukturprosjekter, forteller Gundersen.

UNDERSJØISKTUNNEL/15. desember 2017

NCC i gang med undersjøisk rundkjøring på Færøyene

Arbeidet med den 11 km lange Eysturoytunnelen går etter plan, og i disse dager er NCC i gang med drivingen av den undersjøiske rundkjøringen på Eysturoy-siden. Rundt 50 salver skal fyres av før den er klar utpå nyåret. Les hele saken

VEGBYGGING/15. desember 2017

Norges viktigste utlandsforbindelse har fått økt trafikksikkerhet og vegstandard

E18 Riksgrensen – Ørje er en del av stamvegnettet og en av de viktigste utenlands-forbindelsene i transportsystemet i Norge. Behovet for en ny trasé skyldtes dårlig trafikksikkerhet og lav vegstandard i forhold til dagens normaler og trafikkbilde. Les hele saken

Til toppen