Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter.
Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter. (Illustrasjon: Mapei)

Bygger kjempetunnel på Færøyene

Mapei har inngått en avtale med NCC om totalleveranse av injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler til Eysturoytunnelen mellom Skálafjørður og Tórshavn. Prosjektet leveres av et stadig voksende norsk Underground Technology Team.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi har jobbet lenge med å komme i havn med denne avtalen, og det er utrolig spennende at vi har fått på plass leveransen til en så stor aktør som NCC. Mapei har spesialisert seg på prosjekter som byr på logistikkmessige utfordringer, og byggingen av en undersjøisk tunnel på en øy i Atlanterhavet krever god logistikk, forteller Kenneth Gundersen, country manager Mapei Global Underground Technology Team.

Fra 55 km til 17 km

Eysturoytunnelen er en undersjøisk tunnel på 11 kilometer. Den skal binde sammen bygdene ved Skálafjørður med hovedstaden Tórshavn. Reiselengden mellom Tórshavn og Runavik/Strendur reduseres fra 55 km til 17 km. En kjøretur som før tok over en time vil dermed ta et drøyt kvarter når tunnelen åpner i 2020. Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter.

– Eysturoytunnelen er det største veiprosjektet vi er involvert i nå. Vi skal være totalleverandør på injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler. Det siste året har vi bygd opp et stort og kunnskapsrikt team i Norge, blant annet med store leveranser på Follobanen. Vi ruster oss for framtiden, der vi regner med flere store infrastrukturprosjekter, forteller Gundersen.

BANE/24. april 2018

Bane NOR gir verktøyene som sikrer at godset kommer fram

Etter en stri vinter, der punktligheten for godstrafikken har vært langt under målet, har Bane NOR satt i verk noen kortsiktige tiltak som skal gjøre frakt av gods på bane mer forutsigbart. For Bane NOR er det viktig å bidra til at godset kommer frem på en mest mulig hensiktsmessig måte, også ved trafikkavvik. – Det vi nå tilbyr vil i sum gi økt fleksibilitet for godsnæringen. Les hele saken

Til toppen