Bygger en 23 km lang tunnel fra Sandvika til Sundvollen

Bygger en 23 km lang tunnel fra Sandvika til Sundvollen

Jernbaneverket har besluttet at Ringeriksbanen skal planlegges og bygges med en lang tunnel uten dagsone ved Rustan i Bærum.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er det største vei- og baneprosjektet i Norge. Tunnelen som planlegges blir trolig Nord-Europas lengste jernbanetunnel på hele 23 kilometer.

Jernbaneverket har i løpet av høsten utredet om Ringeriksbanen bør bygges med en lang tunnel direkte fra Jong ved Sandvika til Sundvollen eller om det skal være to tunneler med en kort dagsone ved Rustan i Bærum. Jernbaneverket har nå konkludert med at den beste løsningen er å bygge en lang tunnel.

- I beslutningen er det lagt vekt på togframføring, drift, vedlikehold og utnyttelse av banen i et perspektiv på 100 år, hvor dyp linje blant annet gir kortere reisetid og mindre energiforbruk sier prosjektsjef Lise Backer. Backer har ansvaret for den delen av Ringeriksbanen som går fra Sandvika i Bærum til Sundvollen i Hole kommune.

Et tungtveiende argument for lang tunnel er redusert risiko i forhold til svakhetssoner og variasjoner i bergmassene. Løsningen gir dermed bedre fleksibilitet i hvor tunnelen skal føres gjennom berggrunnen.

- En lang tunnel gir mer gunstige stigningsforhold for banen som igjen gir lavere energibehov, kortere reisetid og bedre drift og vedlikehold. Vi har rett og slett konkludert med at en lang tunnel fra Sandvika til Sundvollen gir best mulig jernbane, avslutter Lise Backer.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen