Arkitektenes tanker om hvordan det kan bli seende ut på Brynseng stasjon etter oppgraderingen som begynner i 2020.
Arkitektenes tanker om hvordan det kan bli seende ut på Brynseng stasjon etter oppgraderingen som begynner i 2020. (Illustrasjon: MDH arkitekter )

Brynseng stasjon skal fornyes

I 2020 vil Sporveien starte anleggsarbeidet for oppgradering av Brynseng T-banestasjon og sporene mellom Etterstad og Hellerud. Brynseng fremstår i dag som en svært nøktern og ganske sliten stasjon, og vi ser gode muligheter for å utvikle både T-baneanlegget og byrommet omkring stasjonen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I høst har tre arkitektkontor laget løsningsforslag for en helt ny stasjon. Forslagene er vurdert av en intern evalueringsgruppe der også Ruter deltar. Etter evalueringsgruppens oppfatning har de tre forslagene til sammen gitt en bred og god belysning av mulighetene på stedet. Oppgaven er tolket på svært ulik måte, og det har gitt utkast med store forskjeller i overordnet grep og arkitektonisk identitet.

Gruppen har kommet fram til at MDH arkitekter har det beste bidraget for oppgradering av Brynseng stasjon. Deres løsning viser hvordan stasjonen kan inngå som et sentralt og vitalt element i det store bylandskapet, samtidig som den utfordrer skillet mellom T-banestasjonen og andre offentlige arealer.

Sporveien skal nå utvikle forslaget videre, og vi tar utgangspunkt i at MDH arkitekter har et interessant hovedgrep med bruk av taket på midtplattformen til fotgjengerareal med sykkelparkering. De løsningene vi til slutt velger vil inngå i forprosjektet for oppgradering av bane- og stasjonsanlegget, som skal være ferdig i juni 2018.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen