Arkitektenes tanker om hvordan det kan bli seende ut på Brynseng stasjon etter oppgraderingen som begynner i 2020.
Arkitektenes tanker om hvordan det kan bli seende ut på Brynseng stasjon etter oppgraderingen som begynner i 2020. (Illustrasjon: MDH arkitekter )

Brynseng stasjon skal fornyes

I 2020 vil Sporveien starte anleggsarbeidet for oppgradering av Brynseng T-banestasjon og sporene mellom Etterstad og Hellerud. Brynseng fremstår i dag som en svært nøktern og ganske sliten stasjon, og vi ser gode muligheter for å utvikle både T-baneanlegget og byrommet omkring stasjonen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I høst har tre arkitektkontor laget løsningsforslag for en helt ny stasjon. Forslagene er vurdert av en intern evalueringsgruppe der også Ruter deltar. Etter evalueringsgruppens oppfatning har de tre forslagene til sammen gitt en bred og god belysning av mulighetene på stedet. Oppgaven er tolket på svært ulik måte, og det har gitt utkast med store forskjeller i overordnet grep og arkitektonisk identitet.

Gruppen har kommet fram til at MDH arkitekter har det beste bidraget for oppgradering av Brynseng stasjon. Deres løsning viser hvordan stasjonen kan inngå som et sentralt og vitalt element i det store bylandskapet, samtidig som den utfordrer skillet mellom T-banestasjonen og andre offentlige arealer.

Sporveien skal nå utvikle forslaget videre, og vi tar utgangspunkt i at MDH arkitekter har et interessant hovedgrep med bruk av taket på midtplattformen til fotgjengerareal med sykkelparkering. De løsningene vi til slutt velger vil inngå i forprosjektet for oppgradering av bane- og stasjonsanlegget, som skal være ferdig i juni 2018.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen