Statens vegvesen har gjennomført stikkprøvekontroller som viser at hovedentreprenøren ikke har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping.
Statens vegvesen har gjennomført stikkprøvekontroller som viser at hovedentreprenøren ikke har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping. (Foto: Statens vegvesen)

Brudd på lønns- og arbeidsvilkår i annenhver kontroll

Statens vegvesen har hittil i år gjennomført om lag 100 stikkprøver om lønns- og arbeidsvilkår hos entreprenørene sine. Resultatet gjør at kontrollene nå trappes opp.

  • HMS
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette går på riktig lønn og kompensasjon. Og det går det på plikten til å undersøke forholdene hos sine underentreprenører og leverandører, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

Risiko for sosial dumping

– Det vi typisk finner er brudd på bestemmelser om arbeidstid, overtid, skift og ulempetillegg, reiser, diett og innkvartering.

Vegvesenet har gjort mange av kontrollene hos underentreprenører. Bruken av underentreprenører til å gjennomføre arbeid, er utbredt i norsk anleggsbransje.

– Ikke i noen av våre stikkprøvekontroller har vi funnet at hovedentreprenøren har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping, påpeker Sandvin.

Kontroll med lønns- og arbeidsvilkår

– Alle snakker om at de ønsker en seriøs bransje. Entreprenørene vil ha like konkurransevilkår. De fleste anser seg selv som de seriøse, og er redd for å tape konkurranse med useriøse. Men jeg er redd for at vi er i en nedadgående spiral. Det er uhyre krevende for oss som byggherre å påse og passe på hvis ikke de store flaggskipene i bransjen holder huset reint, sier Sandvin.

– Vegvesenet vil øke sin kontroll av hovedentreprenører fremover, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen. Foto: Henriette Erken Busterud

Statens vegvesen har innført et krav om at kontroll med lønns- og arbeidsvilkår hos underentreprenører. Entreprenøren skal dokumentere kontrollene.

– Tanken bak denne bestemmelsen, som for øvrig bransjen har stilt seg bak, er at vi sammen skal ta ansvar i kampen mot sosial dumping, sier Sandvin.

– Vi har flere eksempler på at hovedentreprenøren går god for sine underentreprenører, selv om det viser seg i ettertid at de ansatte ikke får det de har krav på. Dersom det vi har sett i vår stikkprøvekontroll er representativt, vil jeg påstå at det er et hav mellom liv og lære. Vegvesenet vil øke sin kontroll av hovedentreprenører fremover – selv om det ideelt sett burde være unødvendig at vi skal bruke mye tid og ressurser på å kontrollere at entreprenørene følger opp sine kontraktsmessige forpliktelser, avslutter Sandvin.

VEGTEKNOLOGI/ 9. april 2019

Informasjon i sanntid om alle på veien

– Trafikksentral sør har informasjon i sanntid fra alle som har vår teknologi installert, og som befinner seg ute på veien. Dette letter informasjon til publikum, og gir en bedre produksjonsflyt og flåtestyring for alle som gjør en jobb ute på veien – både sommer og vinter. Les hele saken

TEKNOLOGI/ 9. april 2019

Nordmann testpilot for utvikling av teknologi

– Det er klart det var moro å bli spurt, og enda morsommere å være med på prosessen. Det var mye spennende som skjedde, og mye å sette seg inn i. Men resultatet ble veldig bra, og jeg synes jo at det er litt artig å ha vært med på utviklingen. Les hele saken

Til toppen