Statens vegvesen har gjennomført stikkprøvekontroller som viser at hovedentreprenøren ikke har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping.
Statens vegvesen har gjennomført stikkprøvekontroller som viser at hovedentreprenøren ikke har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping. (Foto: Statens vegvesen)

Brudd på lønns- og arbeidsvilkår i annenhver kontroll

Statens vegvesen har hittil i år gjennomført om lag 100 stikkprøver om lønns- og arbeidsvilkår hos entreprenørene sine. Resultatet gjør at kontrollene nå trappes opp.

  • HMS
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette går på riktig lønn og kompensasjon. Og det går det på plikten til å undersøke forholdene hos sine underentreprenører og leverandører, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

Risiko for sosial dumping

– Det vi typisk finner er brudd på bestemmelser om arbeidstid, overtid, skift og ulempetillegg, reiser, diett og innkvartering.

Vegvesenet har gjort mange av kontrollene hos underentreprenører. Bruken av underentreprenører til å gjennomføre arbeid, er utbredt i norsk anleggsbransje.

– Ikke i noen av våre stikkprøvekontroller har vi funnet at hovedentreprenøren har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre. Dette utgjør en risiko for sosial dumping, påpeker Sandvin.

Kontroll med lønns- og arbeidsvilkår

– Alle snakker om at de ønsker en seriøs bransje. Entreprenørene vil ha like konkurransevilkår. De fleste anser seg selv som de seriøse, og er redd for å tape konkurranse med useriøse. Men jeg er redd for at vi er i en nedadgående spiral. Det er uhyre krevende for oss som byggherre å påse og passe på hvis ikke de store flaggskipene i bransjen holder huset reint, sier Sandvin.

– Vegvesenet vil øke sin kontroll av hovedentreprenører fremover, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen. Foto: Henriette Erken Busterud

Statens vegvesen har innført et krav om at kontroll med lønns- og arbeidsvilkår hos underentreprenører. Entreprenøren skal dokumentere kontrollene.

– Tanken bak denne bestemmelsen, som for øvrig bransjen har stilt seg bak, er at vi sammen skal ta ansvar i kampen mot sosial dumping, sier Sandvin.

– Vi har flere eksempler på at hovedentreprenøren går god for sine underentreprenører, selv om det viser seg i ettertid at de ansatte ikke får det de har krav på. Dersom det vi har sett i vår stikkprøvekontroll er representativt, vil jeg påstå at det er et hav mellom liv og lære. Vegvesenet vil øke sin kontroll av hovedentreprenører fremover – selv om det ideelt sett burde være unødvendig at vi skal bruke mye tid og ressurser på å kontrollere at entreprenørene følger opp sine kontraktsmessige forpliktelser, avslutter Sandvin.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen