Brann i Bolidens Garpenberg gruve slukket

Brann i Bolidens Garpenberg gruve slukket

Ifølge Boliden oppstod brannen 09:00 i selskapets 1175 meter dype Garpenberg gruve.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Redningstjenesten brukte termografiske kamera for å finne brannstedet og slukket brannen innen 12:00. Over 160 gruvearbeidere ble evakuert uten skader.

[factbox id="1"]

Ifølge selskapet var det en utfordring at brannstedet lå så langt under bakken. Ved hjelp av røykdykkere lokaliserte de brannen i en container på nivå 826.

- Ventilering ved gruvebrann er sammensatt av flere komponenter. Vi leverer ventilasjonsrørene som transporterer frisk luft til produksjonsområdene. Sammen med ventilasjonssjakter og mekaniske skillevegger kan operatøren fordele frisk luft ut til ulike områder. På denne måten blir forurenset luft transportert ut av gruven, forklarer Kjell Thoen i Protan.

Foreløpig brannårsak er ved et ukjent plastmateriale i en container, sier Mats Jansson fra redningstjenesten til Expressen.

Se også SVT sin dekning.

 

 

[img id="1"]

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen