Bompengeavtale signert med Bompengeselskap Nord AS. F.v. Britt Skinstad Nordlund, nestleder i selskapet, Erling Adelstein Bortne, daglig leder i selskapet, samferdselsminister Jon Georg Dale og Frode Espen Enoksen, styreleder i selskapet.
Bompengeavtale signert med Bompengeselskap Nord AS. F.v. Britt Skinstad Nordlund, nestleder i selskapet, Erling Adelstein Bortne, daglig leder i selskapet, samferdselsminister Jon Georg Dale og Frode Espen Enoksen, styreleder i selskapet. (Foto: Henrik Jonassen / Samferdselsdepartementet)

Bompengereform: 60 bompengeselskap har no blitt 5

–Effektiviseringen av bompengesektoren fortset. I dag signerte vi avtale med Bompengeselskap Nord AS som det siste av totalt fem regionale bompengeselskap. Med dette går vi frå om lag 60 til 5 bompengeselskap. Ein viktig milepæl i bompengereforma er nådd, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Fylkeskommunane Nordland, Troms og Finnmark eig Bompengeselskap Nord AS 100 prosent. Styreleder Frode Espen Enoksen og daglig leder Erling Adelstein Bortne signerte avtalen for selskapet. Samferdselsministeren signerte på vegne av departementet.

– Bompengereformen skal gi ein meir effektiv og brukarvenleg bompengeinnkreving. Reforma set og tydelege rammar for bruk av bompengar, som berre skal nyttas til det aktuelle formålet. Samstundes sørger den for at bompengane nyttast til formålet, seier Dale.

Ved å gå frå 60 til 5 selskap er det no gjennomgående profesjonelle selskap. Dei vil fokusere på effektivisering og ha høve til å spare pengar ved stordriftfordelar.

– I tillegg til dette sørger vi for reduserte bompengetakstar utanfor byområda. For neste år foreslår vi ei løyving på 531,4­ millionar kroner. Med det verttakstane satt ned med 10 prosent i fleire prosjekt. Då blir det mindre bompengebelastning for mange bilistar, seier samferdselsministeren.

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

Til toppen