Bompengeløsning for hele Europa er klar til start

Bompengeløsning for hele Europa er klar til start

Den nye UTA One® er tilgjengelig fra og med 03. april. Med den interoperable bompengeløsningen fra UNION TANK Eckstein GmbH & Co. KG (UTA) kan det betales bompenger på tvers av landegrensene i alle deltakende EU-land.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I begynnelsen vil bompengesystemet bli støttet i Belgia med Liefkenshoektunnelen, Frankrike, Italia, Østerrike, Polen (A4), Portugal og Spania. Deretter blir Tyskland og andre europeiske land fleksibelt tilsluttet ved hjelp av såkalte over-theair-updates.

Trenden øker ettersom UTA kommer til å bygge ut tilbudet kontinuerlig med åpningen av flere bompengesystemer i forbindelse med EETS. Det er ikke bare oppdateringsmulighetene som sikrer framtiden til den nye bompengeløsningen, men også integrasjonen av samtlige overføringsstandarder innenfor en europeisk bompengekontekst (GNSS og DSRC).

Den nye UTA One® er tilgjengelig fra og med 03. april. Illustrasjon: UTA

– For å kunne tilby kundene våre en optimal løsning for interoperable elektroniske bompengetjenester (EETS) har vi foretatt grundige undersøkelser av den nye UTA One® før den slippes på markedet, forklarer Volker Huber, direktør for UTA.

– I intensive tester i ekte kjøreturer til Strassburg, Calais, Brüssel, Aachen, Bolzano, Innsbruck og Salzburg har bompengeløsningen vår vist prov på å være helt pålitelig i løpet av tusenvis av kilometer.

Det er åpenbart hvilke fordeler dette kommer til å ha for spedisjons og transportfirmaer: Ikke bare at de heretter kan kjøre grenseløst gjennom hele Europa med bare én bombrikke og gjøre opp for de påløpne avgiftene med én enkelt regning. Som leverandør av tjenester til transportbransjen overtar UTA også administrasjon og vurdering, og derfor trenger kundene heretter også bare én partner. Dessuten tjener de på en brukervennlig framgangsmåte for bestilling og registrering som er tilgjengelig på mange språk på nettsiden one.uta.com. Kunder av UTA kan individuelt velge ut de bompengekontekstene de selv ønsker.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen