Bommene kommer høsten 2016

Bommene kommer høsten 2016

Mandag 16. november ble det skrevet kontrakt med leverandør av teknisk løsning for bomstasjonene i Grenland. Innkrevingen starter opp til høsten neste år.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Q-free ASA leverte det beste tilbudet på 27 millioner kroner eks/mva. I tillegg til de teknologiske løsningen inneholder også prisen drift og vedlikehold. Bygging av bomstasjonene starter opp i løpet av mars/april 2016, mens selve innkrevingen starter opp i perioden september/november samme år.

[img id="1"]

I juni i år ble Bypakke Grenland fase 1 vedtatt i Stortinget og i de ulike kommunestyrene, samt fylkesting. Totalt skal det investeres 2,67 milliarder kroner gjennom Bypakke Grenland. Dette skal finansieres med offentlige midler og bompenger. Det er beregnet at fase 1 av bypakka vil være finansiert i løpet av om lag 10 år.

Helautomatisk innkreving

Det skal etableres 13 innkrevingspunkter i Grenland. Det blir bare innkreving i en retning. Innkrevingspunktene vil være helautomatiske, som betyr at du ikke trenger å stoppe eller ha penger for hånden.

Det anbefales at folk skaffer seg autoPASS brikke. Dette er mest gunstig for bilistene med tanke på rabattordninger, og det gir lavere driftskostnader.

[img id="2"]

Hva må du betale?

Den ordinære taksten vil være på 15 kroner utenom rushtid for lette kjøretøy, og 30 kroner for tunge kjøretøy. I rushtiden vil prisen være på 21 kroner for lette kjøretøy og 42 kroner for tunge kjøretøy. Rushtiden er definert som kl. 07.00-09.00 og 15.00-17.00 mandag til fredag.

Rabattordningen med autoPASS brikke i bilen gir 10% rabatt. Det betales kun for én bompassering per time og man betaler maksimum for 60 passeringer per måned. Med personbil får man med brikke en maksimal månedlig kostnad på 1134 kr.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen