Bommene kommer høsten 2016

Bommene kommer høsten 2016

Mandag 16. november ble det skrevet kontrakt med leverandør av teknisk løsning for bomstasjonene i Grenland. Innkrevingen starter opp til høsten neste år.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Q-free ASA leverte det beste tilbudet på 27 millioner kroner eks/mva. I tillegg til de teknologiske løsningen inneholder også prisen drift og vedlikehold. Bygging av bomstasjonene starter opp i løpet av mars/april 2016, mens selve innkrevingen starter opp i perioden september/november samme år.

[img id="1"]

I juni i år ble Bypakke Grenland fase 1 vedtatt i Stortinget og i de ulike kommunestyrene, samt fylkesting. Totalt skal det investeres 2,67 milliarder kroner gjennom Bypakke Grenland. Dette skal finansieres med offentlige midler og bompenger. Det er beregnet at fase 1 av bypakka vil være finansiert i løpet av om lag 10 år.

Helautomatisk innkreving

Det skal etableres 13 innkrevingspunkter i Grenland. Det blir bare innkreving i en retning. Innkrevingspunktene vil være helautomatiske, som betyr at du ikke trenger å stoppe eller ha penger for hånden.

Det anbefales at folk skaffer seg autoPASS brikke. Dette er mest gunstig for bilistene med tanke på rabattordninger, og det gir lavere driftskostnader.

[img id="2"]

Hva må du betale?

Den ordinære taksten vil være på 15 kroner utenom rushtid for lette kjøretøy, og 30 kroner for tunge kjøretøy. I rushtiden vil prisen være på 21 kroner for lette kjøretøy og 42 kroner for tunge kjøretøy. Rushtiden er definert som kl. 07.00-09.00 og 15.00-17.00 mandag til fredag.

Rabattordningen med autoPASS brikke i bilen gir 10% rabatt. Det betales kun for én bompassering per time og man betaler maksimum for 60 passeringer per måned. Med personbil får man med brikke en maksimal månedlig kostnad på 1134 kr.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen