Bobiler og personbiler får like bomtakster

Bobiler og personbiler får like bomtakster

– Regjeringen ønsker å redusere bompengebelastningen for bilistene. Som en del av det arbeidet reduserer vi nå bomtakstene for bobiler og tyngre personbiler. I dag betaler mange bobiler samme takst som vogntog. Det oppleves urimelig. Nå endrer vi dette, og de fleste bobiler likestilles med personbiler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Denne endringen vil bety lavere bomkostnader for mange bilister. Samtidig vil det styrke Norge som destinasjon for bobilturismen.

I dag er bomtakstene for tunge biler to til fem ganger høyere enn personbiler.

- Jeg tror flere vil reise til Hitra og Frøya med bobil når de må betale 119 kroner, og ikke 595 kroner, som i dag. Et raskt regnestykke viser også at for strekningen Oslo-Nordkapp vil prisen gå ned fra 539 kroner til 231 kroner. Med denne endringen håper jeg flere velger å kjøre på norske veier, fremfor å kjøre om Sverige, og på den måten styrke norsk hotellnæring, norske serveringssteder og severdigheter, sier Solvik-Olsen.

Flere tiltak for å redusere bompengebelastningen

– Regjeringen ønsker å redusere bompengebelastningen for alle bilister, og vi har satt i gang flere tiltak for å få dette til. Vi har allerede kuttet bomtakstene på en rekke strekninger og helt fjernet bomstasjoner en del steder. Regjeringen har også foreslått for Stortinget å bevilge mer penger til bompengekutt, men oppnådde ikke flertall for regjeringens løsning. Vi jobber derfor nå med alternativer som kan sørge for lavere takster i de mange bomsnittene vi har her i landet.

– Videre arbeider vi med en bompengereform som innebærer at 50-60 bompengeselskaper reduseres til fem regionale selskaper. Vi har fra 2016 innført et nytt, forenklet takstsystem, som skal gi sterkere insentiv til å benytte elektronisk brikke. Tiltakene i reformen vil bidra til at mer av bompengene kan gå direkte til utbygging av infrastuktur for vei, og mindre til administrasjon. Det er også et mål å øke brukervennligheten, sier Solvik Olsen.

Endringer fra 4. april

Endringene i bomtakst for bobil og tyngre personbiler trer i kraft 4. april, og gjelder alle biler over 3500 kg som er registrert i kjøretøygrupe M1. For at kjøretøy over 3500 kilo i kategori "M1" skal inngå i takstggruppe "M1" stilles det krav om elektronisk brikke med gyldig avtale.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen