Bidrar til å gjøre anleggsplassen tryggere

Bidrar til å gjøre anleggsplassen tryggere

I fjor døde 10 mennesker på norske bygge- og anleggsplasser. Nå har Charteret for en skadefri bygge- og anleggsnæring utviklet en veileder som skal bidra til å gjøre bygge- og anleggsplassen til et tryggere arbeidssted for alle.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Veilederen skal hjelpe små og store byggherrer med å beskrive hvordan risiko skal håndteres i byggeprosessen, og dermed redusere risikoen for arbeidere på byggeplass.

- Det er viktig at byggherrene er sitt ansvar bevisst når det kommer til å utforme og følge opp planer for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA). Vi ser at SHA-planer ofte er for omfattende og generelle, og mangler konkrete tiltak som skal sikre liv og helse, sier Statsbygg-sjef Harald V. Nikolaisen, som leder Charteret.

Målet er at den nye veilederen skal gjøre det enklere å lage korte, konkrete SHA-planer som blir brukt aktivt gjennom hele byggefasen.

Nullvisjon

Hvert år dør det arbeidstakere på norske bygge- og anleggsplasser. Rundt 100 får varige mén som følge av skade, og ca. 8000 har skaderelatert fravær. Charteret for en skadefri bygge- og anleggsnæring har en nullvisjon for skader i bygge- og anleggsnæringen, og deltakerne har forpliktet seg til å gjøre en spesiell innsats for å gi arbeidet med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø særlig prioritet.

Gjennom dette samarbeidet har de offentlige byggherrene Statsbygg, Forsvarsbygg, Jernbaneverket, Statens Vegvesen samt Norsk Eiendom, som representerer private byggherrer, sammen utarbeidet denne veilederen. Veilederen har vært på høring hos alle deltakerne i Charteret.

Charteret består blant annet av Arbeids- og sosialdepartementet, Statsbygg, Statens vegvesen, Jernbaneverket, Byggenæringens landsforening, Maskinentreprenørenes forbund, Arkitektbedriftene, Fellesforbundet, Rådgivende ingeniørers forening og Norsk Arbeidsmandsforbund, samt Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen