Sarvsfossen dam
Sarvsfossen dam (Foto: Jan Eldegard Hjelle)

Betongtavle-finalister med stor samfunnsnytte

To av finalistprosjektene til årets Betongtavle er Sarvsfossen dam og Hallevannet bru. Begge prosjektene har stor samfunnsnytte og -betydning, og benytter betong på en forbilledlig måte.

  • betong
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Jernbanestrekningen mellom Larvik og Porsgrunn har i årevis vært en flaskehals i jernbanenettet. Traseen er fra 1881 og med alle sine svinger har den bidratt til lang reisetid mellom byene. Du kunne sykle mellom de to byene raskere enn toget kjørte. Høsten 2018 åpnet den nye traseen til stor glede for alle togreisende. Strekningen har syv tunneler og ti bruer, og Hallevannet bru er den lengste.

Brua strekker seg over Hallevannet og har en lengde på 436 meter. Jernbanebruer har høye krav til styrke og stivhet når tog kjører over i høy hastighet – brua er dimensjonert for hastigheter opptil 250 km/t.

Arkitekt og landskapsarkitekt har designet brua slik at den skal få et lett og elegant preg. Avrundede kanter og buespenn mellom søylene som er avrundet og lett utsvingte mot brukassen bidrar til dette. Toppen av brua er flat og uten store elementer som stikker opp. Det gir en ren silhuett og konkurrerer ikke ut landskapet.

Hallevannet bru Foto: Jan Eldegard Hjelle

– Norges lengste jernbanebru bygget etter fritt-frem-metoden har vært teknisk krevende å bygge, og ligger flott i terrenget. De som har mulighet bør svinge inn på den gamle E18 og oppleve den spenstige brua og den høye kvaliteten fra undersiden!, sier Jan Eldegard Hjelle, juryleder for Betongtavlen.

Dobbeltkrum dam sikrer fornybar strøm

Sarvsfossen dam er en hvelvdam med særegen dobbeltkrum form. Den demmer opp Otra og gir fornybar strøm til 3500 husstander. Dammen er den første av sitt slag siden Alta-dammen. Damkronen måler 145 meter, høyden er 50 meter og tykkelsen varierer fra 2,3 meter i toppen til 6,5 meter i bunnen.

Den dobbeltkrumme formen utnytter betongens egenskaper på best måte, og trykk fordeles til fjell uten forankring. Det er kun den geometriske formen og egen tyngde som overfører kreftene. Konstruksjonen er gjort med 128 unike betongklosser støpt hver for seg med et nyutviklet forskalingssystem med fem meters høyde.

Dammen er også veiforbindelse og har i tillegg infrastruktur for fiber, strøm, vann og avløp. Sarvsfossen dam er derfor ikke bare energiproduksjon, men også et bidrag til framkommelig og tilgjengelighet i nærområdet.

– Det er sjelden at et slikt stort damprosjekt bidrar så positivt i nærmiljøet som her. Ved å fylle den tidligere utilgjengelige kløften med en ny, stille vannvei, vil dammen også tilby nye rekreasjonsområder, sier Hjelle.

Vinneren av Betongtavlen 2018 kåres 22. november. Prisen deles ut av Norsk Betongforening i samarbeid med Norske arkitekters landsforbund. 

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen