Sarvsfossen dam
Sarvsfossen dam (Foto: Jan Eldegard Hjelle)

Betongtavle-finalister med stor samfunnsnytte

To av finalistprosjektene til årets Betongtavle er Sarvsfossen dam og Hallevannet bru. Begge prosjektene har stor samfunnsnytte og -betydning, og benytter betong på en forbilledlig måte.

  • betong
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Jernbanestrekningen mellom Larvik og Porsgrunn har i årevis vært en flaskehals i jernbanenettet. Traseen er fra 1881 og med alle sine svinger har den bidratt til lang reisetid mellom byene. Du kunne sykle mellom de to byene raskere enn toget kjørte. Høsten 2018 åpnet den nye traseen til stor glede for alle togreisende. Strekningen har syv tunneler og ti bruer, og Hallevannet bru er den lengste.

Brua strekker seg over Hallevannet og har en lengde på 436 meter. Jernbanebruer har høye krav til styrke og stivhet når tog kjører over i høy hastighet – brua er dimensjonert for hastigheter opptil 250 km/t.

Arkitekt og landskapsarkitekt har designet brua slik at den skal få et lett og elegant preg. Avrundede kanter og buespenn mellom søylene som er avrundet og lett utsvingte mot brukassen bidrar til dette. Toppen av brua er flat og uten store elementer som stikker opp. Det gir en ren silhuett og konkurrerer ikke ut landskapet.

Hallevannet bru Foto: Jan Eldegard Hjelle

– Norges lengste jernbanebru bygget etter fritt-frem-metoden har vært teknisk krevende å bygge, og ligger flott i terrenget. De som har mulighet bør svinge inn på den gamle E18 og oppleve den spenstige brua og den høye kvaliteten fra undersiden!, sier Jan Eldegard Hjelle, juryleder for Betongtavlen.

Dobbeltkrum dam sikrer fornybar strøm

Sarvsfossen dam er en hvelvdam med særegen dobbeltkrum form. Den demmer opp Otra og gir fornybar strøm til 3500 husstander. Dammen er den første av sitt slag siden Alta-dammen. Damkronen måler 145 meter, høyden er 50 meter og tykkelsen varierer fra 2,3 meter i toppen til 6,5 meter i bunnen.

Den dobbeltkrumme formen utnytter betongens egenskaper på best måte, og trykk fordeles til fjell uten forankring. Det er kun den geometriske formen og egen tyngde som overfører kreftene. Konstruksjonen er gjort med 128 unike betongklosser støpt hver for seg med et nyutviklet forskalingssystem med fem meters høyde.

Dammen er også veiforbindelse og har i tillegg infrastruktur for fiber, strøm, vann og avløp. Sarvsfossen dam er derfor ikke bare energiproduksjon, men også et bidrag til framkommelig og tilgjengelighet i nærområdet.

– Det er sjelden at et slikt stort damprosjekt bidrar så positivt i nærmiljøet som her. Ved å fylle den tidligere utilgjengelige kløften med en ny, stille vannvei, vil dammen også tilby nye rekreasjonsområder, sier Hjelle.

Vinneren av Betongtavlen 2018 kåres 22. november. Prisen deles ut av Norsk Betongforening i samarbeid med Norske arkitekters landsforbund. 

VEGTEKNOLOGI/ 9. april 2019

Informasjon i sanntid om alle på veien

– Trafikksentral sør har informasjon i sanntid fra alle som har vår teknologi installert, og som befinner seg ute på veien. Dette letter informasjon til publikum, og gir en bedre produksjonsflyt og flåtestyring for alle som gjør en jobb ute på veien – både sommer og vinter. Les hele saken

TEKNOLOGI/ 9. april 2019

Nordmann testpilot for utvikling av teknologi

– Det er klart det var moro å bli spurt, og enda morsommere å være med på prosessen. Det var mye spennende som skjedde, og mye å sette seg inn i. Men resultatet ble veldig bra, og jeg synes jo at det er litt artig å ha vært med på utviklingen. Les hele saken

Til toppen