Betongkarusellen er i gang

Betongkarusellen er i gang

140 000 betongelementer skal til for å kle hoveddelen av Follobanens 20 km lange tunnel innvendig, og alle skal produseres ved fabrikkanleggene på Åsland. Nå er prøveproduksjonen i gang.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Prøveproduksjonen er i gang i de 20 000 m2 store fabrikklokalene på Åsland. Betongelementene som produseres her føres ned i tunnelen, og settes sammen til en frost- og vanntett ring. Hver ring består av 7 ulike elementer, og veier ca. 40-50 tonn.

[img id="1"]

Det skal totalt settes inn 20 000 slike ringer i de to løpene i hoveddelen av Follobanens tunnel. Totalt er tunnelen 20 km lang, og 18,5 av disse skal kles med betongelementer. På anlegget skal det i alt produseres om lag 450 000 m3 betong på anlegget, og steinmasse fra tunneldrivingen skal inngå som en komponent i betongproduksjonen.

Støpeformene for betongelementene går på skinner inn i støpekammeret. 144 spesialkonstruerte støpeformer skal brukes i produksjonen.

Betongspesialist Silje Ytterdal fra Jernbaneverket viser ett av de ferdigstøpte betongelementene i prøveproduksjonen. Mange detaljer må stemme i produksjonen, og grundig testing er viktig.

[img id="2"]

I kammeret slippes den spesialblandede betongmassen ned i formen. Kammeret er bygget inn av hensyn til støy. Etter at betongelementene er støpt føres formene inn i et herdekammer som holder en jevn temperatur på 35 grader. Der skal de være i 6-8 timer før elementene kan tas ut av formen, og sendes ut til lagerområdet.

Fra kontrollrommet inne i kammeret overvåkes støpingen av elementene. Støpeformene vibreres slik at betongen fordeles jevnt.

Betongmassen testes for luftinnhold og hvor lett den er å bearbeide.

Til toppen