Beste masteroppgave innen jernbane ved NTNU 2016

Beste masteroppgave innen jernbane ved NTNU 2016

Prisen for erfaringsbasert masteroppgave gikk i år til Øyvind Hunding Hofgaard, avdelingsleder i Rejlers divisjon Railconsult.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Øyvind får prisen for oppgaven Life Cycle Cost (LCC) for ballastert jernbanespor. Veiledere har vært Elias Kassa fra NTNU og Alf Helge Løhren i Jernbaneverket. Oppgaven sto til karakteren A og han ble innstilt til prisen fra sine veiledere på NTNU.

- En utrolig prestasjon sier Nils-Petter Aspestrand, divisjonssjef i Rejlers. Dette har Øyvind prestert samtidig med egne kundeoppdrag, lederansvar for en stor gruppe medarbeidere og ikke minst et privatliv.

I juryens begrunnelse heter det: Øyvind har jobbet svært selvstendig og har gjennomgått et stort vitenskapelig materiale i arbeidet med oppgaven. Han har lagt ned mye tid og det er sjelden å se et slikt arbeid blant studenter som tar etter- og videreutdanning. Oppgaven gir et svært godt helhetsinntrykk, han har et godt tak på tema, gjør de rette avgrensningene og forsvarer dem godt. Øyvind har klare og tydelige konklusjoner og har gjort er grundig arbeid med modne, selvstendige og egne vurderinger. Han bruker erfaringsbakgrunnen godt.

Prisen ble overrakt av Bente Tangen, rådgiver utdanning, Kompetansesenteret på det som skulle være et vanlig prosjektmøte i InterCity prosjektet hvor Øyvind er innleid fra Rejlers.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen