Eysturoytunnelen inneholder blant annet Atlanterhavets første og eneste undersjøisk rundkjøring.
Eysturoytunnelen inneholder blant annet Atlanterhavets første og eneste undersjøisk rundkjøring. (Foto: Finleif Mortensen / NCC)

Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

NCC Norges spektakulære tunnelprosjekt – byggingen av den 11 km lange Eysturoytunnelen og rundkjøring under Atlanterhavet, fikk nylig besøk av konsernsjef Tomas Carlsson fra Sverige. Og han ble imponert.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Tunnelen som på sitt dypeste blir -189 meter under havbunnen og med Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring, vekker internasjonal oppsikt

Eysturoytunnelen vil koble den færøyske hovedstadenTórshavn sammen med Skálafjørður, vil forkorte reiseavstander, og føre til økt mobilitet for både personer, bedrifter og offentlig forvaltning på Færøyene når den etter planen står ferdig i 2021.

Prosjektet omfatter bygging av ytterligere en tunnel – Sandoyartunnelen på 10,5 km og på sitt dypeste -157 meter under havbunnen – og som planlegges ferdig i 2024.

– Interessant og veldrevet

NCCs konsernsjef Tomas Carlsson var nylig på besøk, og han ble imponert både over prosjektet og status for drivingen av tunnelen.

– Et svært interessant prosjekt, som også framstår som både veldrevet og velfungerende. Med engasjement, ryddighet, kommunikasjon – alle mine flagg er grønne, sier Tomas Carlsson.

Tomas Carlsson og bas Karl Kristian Ødegården fra NCC Føroyar på tunnelstuff Hvitanes utenfor hovedstaden Tórshavn på Færøyene. Foto: NCC

Han kunne blant annet konstatere at tunneldrivingen ligger foran byggherrens tidsfrister og at gjennomslag beregnes til våren. Under befaring i tunnelen blir det møte med NCC-ere på tunnelstuff, en tur opp i tunnelriggen og på sikker avstand – sågar opplevelsen av dagens første sprengning.

Et svært interessant prosjekt, som også framstår som både veldrevet og velfungerende. Med engasjement, ryddighet, kommunikasjon – alle mine flagg er grønne.

- Tomas Carlsson

Deretter travelt videre til hyggelig møte med direktør Teitur Samuelsen og prosjektleder Einar Brimnes for byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.

– Eysturoy- og Sandoyartunnelene er de største infrastruktur investeringene på Færøyene, forteller direktør Samuelsen. Og de er godt fornøyd med arbeidet NCC utfører.

– Så langt er vi meget tilfredse med det arbejdet som NCC, dets medarbeidere og underleverendører har gjort. NCC stod også for byggingen av de andre to undersjøiske tunneler på Færøyene, og disse har færøyingene vært ytterst tilfredse med, sier Teitur Samuelsen.

– Del av min lederfilosofi

Til tross for travle arbeidsdager som ny konsernsjef og mye å sette seg inn i, står besøk til NCCs prosjekter i Norden sentralt for Tomas Carlsson. Å besøke Færøyene, der NCC har solid erfaring med å bygge tunneler, har derfor stor betydning.

– Det inngår som del av min lederfilosofi å reise rundt og treffe organisasjonen, og en lærer selvsagt mye av det. Jeg forsøker være ute på prosjekt ukentlig, sier Tomas Carlsson.

På besøk hos byggherren Eystur- og Sandoyartunlar i Tórshavn. (F.v.) Prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Føroyar, prosjektleder Einar Brimnes og direktør Teitur Samuelsen for Eystur- og Sandoyartunlar, og konsernsjef i NCC Tomas Carlsson Foto: NCC

– Det er viktig å danne meg en oppfatning av hva som funker og hva som ikke gjør det i det enkelte prosjekt. Jeg har jobbet med ulike deler av bransjen, og finner alltid noe jeg kan relatere meg til og kjenne meg igjen i når jeg kommer ut til våre prosjekter, sier han.

Carlsson har tidligere jobbet 23 år i NCC i en rekke posisjoner, og kom i mai i år fra stillingen som konsernsjef i konsulentselskapet Sweco der han har jobbet de siste fem år.

Flere norske prosjektbesøk

Som konsernsjef i NCC har Tomas Carlsson øverste ansvar for opp mot 7000 bygg- og anleggsprosjekter i Norden. Mange prosjekt å rekke over.

– Jeg forsøker være ute på prosjekt ukentlig, sier Tomas Carlsson, her på tunnelstuff Hvitanes på Færøyene. Foto: NCC

I Norge har han besøkt flere, blant annet byggingen av betongkulvert på Skjoldnes i Fana ved Bergen, byggingen av de 60 000 kvm store næringslokalene Valle Wood i Oslo samt møte med NCC-ansatte på hovedkontoret – så langt. 

Og flere besøk vil trolig komme, for som Carlsson selv sa under forrige besøk: Jeg gleder meg til samarbeidet.

Følg fremgangen i drivingen av tunnelen.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen