Jon-Anders Hefte (t.v.) og Karl Morten Undal ser frem til at snøoverbygget skal stå klart til vinteren.
Jon-Anders Hefte (t.v.) og Karl Morten Undal ser frem til at snøoverbygget skal stå klart til vinteren. (Ingunn Halvorsen)

Bergensbanen får nytt ståltak til vinteren

Når nettene blir lange og kulda setter inn, så jobbes det på høygir mellom Hallingskeid og Myrdal. Midt i november skal det nye snøoverbygget være tett.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Fem meter dyp snø er ikke uvanlig i Tjoadalen, vest for Hallingskeid stasjon på Bergensbanen. Her har flere generasjoner bygg i tømmer holdt sporet snøfritt siden banen åpnet i 1909. Nå er stål den nye standarden.

Arbeidslaget fra Mesta setter vegger og tak på snøoverbygget.
Arbeidslaget fra Mesta setter vegger og tak på snøoverbygget. Foto: Ingunn Halvorsen

- Stålbygg er mer robust, lettere å vedlikeholde og sikrere mot brann, sier prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR. Det nye bygget er en meter bredere enn det gamle som ble revet i sommer. Dører gjør det lettere å evakuere passasjerer ved en akutt hendelse, og vinduer gir dagslys inn og bedre utsikt fra toget.

Snøoverbygget på Hallingskeid som brant ned i 2011, ble gjenreist i stål året etter.

Tett tak før vinteren

Rundt 15 mann fra Mesta er høyt og lavt på bygget med lift, klatresele, platekutter og boltepistol. De 4-8 kvadratmeter store platene blir tilpasset og skutt på plass, en etter en. Det gjelder å planlegge nøye og jobbe effektivt, både for å utnytte tiden mellom togavgangene og for å komme i mål før vinteren.

Arbeidslaget bor i hytte like ved og arbeider fra 2 om natten til 12 om formiddagen. Den beste økten er natt til søndag – da kan de jobbe i 13 timer uten å bli avbrutt av passerende tog.

Tak og vegger er på plass. Nå kan vinteren bare komme.
Tak og vegger er på plass. Nå kan vinteren bare komme. Foto: Atle Underdal Borlaug / Mesta

Dobler til neste år

- Fundamentene til reisverket er støpt inntil fire meter ned i bakken. Vi har også gjort en omfattende jobb med å lede vannet unna. Uten skikkelig drenering oppstår det issvuller på både skinner og kontaktledning, forklarer byggeleder Jon-Anders Hefte.

I år rekker pengene til 120 meter nytt snøoverbygg. Neste år er planen å bygge dobbelt så mye vestover mot Myrdal. Flåmsbana skal også få skiftet ut knappe 100 meter av sine gamle bygg. Totalt har Bergensbanen 11 kilometer med snøoverbygg, og Flåmsbana har 1 kilometer.

DRONER/21. januar 2019

Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving. Les hele saken

BOMPENGER/18. januar 2019

Firepartiregjeringen: Skritt i riktig retning på bompenger

Samferdsel, bompenger og infrastruktur vies mye plass i den nye regjeringsplattformen for regjeringen utgått av Høyre, Venstre, Frp og Krf. -De signaliserer tiltak som kan få ned bompengebelastningen med om lag 1 milliard årlig. Men det gjenstår å se om folk vil merke noe til lavere bompenger i hverdagen sin, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Les hele saken

VEG/17. januar 2019

Nye Veier får tre nye vegstrekningar

– Nye Veier vart etablert for å bygge vegar i Noreg på ein betre og meir effektiv måte slik at vi får meir veg for pengane. Selskapet har så langt levert gode resultat. Regjeringa ønsker no å gje selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye vegstrekningar. Eg har stor tru på at Nye Veier vil bygge ut desse strekningane på ein rask og kostnadseffektiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen