Jon-Anders Hefte (t.v.) og Karl Morten Undal ser frem til at snøoverbygget skal stå klart til vinteren. (Ingunn Halvorsen)

Bergensbanen får nytt ståltak til vinteren

Når nettene blir lange og kulda setter inn, så jobbes det på høygir mellom Hallingskeid og Myrdal. Midt i november skal det nye snøoverbygget være tett.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Fem meter dyp snø er ikke uvanlig i Tjoadalen, vest for Hallingskeid stasjon på Bergensbanen. Her har flere generasjoner bygg i tømmer holdt sporet snøfritt siden banen åpnet i 1909. Nå er stål den nye standarden.

Arbeidslaget fra Mesta setter vegger og tak på snøoverbygget.
Arbeidslaget fra Mesta setter vegger og tak på snøoverbygget. Foto: Ingunn Halvorsen

- Stålbygg er mer robust, lettere å vedlikeholde og sikrere mot brann, sier prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR. Det nye bygget er en meter bredere enn det gamle som ble revet i sommer. Dører gjør det lettere å evakuere passasjerer ved en akutt hendelse, og vinduer gir dagslys inn og bedre utsikt fra toget.

Snøoverbygget på Hallingskeid som brant ned i 2011, ble gjenreist i stål året etter.

Tett tak før vinteren

Rundt 15 mann fra Mesta er høyt og lavt på bygget med lift, klatresele, platekutter og boltepistol. De 4-8 kvadratmeter store platene blir tilpasset og skutt på plass, en etter en. Det gjelder å planlegge nøye og jobbe effektivt, både for å utnytte tiden mellom togavgangene og for å komme i mål før vinteren.

Arbeidslaget bor i hytte like ved og arbeider fra 2 om natten til 12 om formiddagen. Den beste økten er natt til søndag – da kan de jobbe i 13 timer uten å bli avbrutt av passerende tog.

Tak og vegger er på plass. Nå kan vinteren bare komme.
Tak og vegger er på plass. Nå kan vinteren bare komme. Foto: Atle Underdal Borlaug / Mesta

Dobler til neste år

- Fundamentene til reisverket er støpt inntil fire meter ned i bakken. Vi har også gjort en omfattende jobb med å lede vannet unna. Uten skikkelig drenering oppstår det issvuller på både skinner og kontaktledning, forklarer byggeleder Jon-Anders Hefte.

I år rekker pengene til 120 meter nytt snøoverbygg. Neste år er planen å bygge dobbelt så mye vestover mot Myrdal. Flåmsbana skal også få skiftet ut knappe 100 meter av sine gamle bygg. Totalt har Bergensbanen 11 kilometer med snøoverbygg, og Flåmsbana har 1 kilometer.

Til toppen