Bergen stasjon pusses opp

Bergen stasjon pusses opp

På Bergen stasjon vil det gjennom sommeren pågå arbeider med de store stålbuene i toghallen. Samtidig pågår også opprusting av fasade, vinduer og dører i publikumsarealene.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Det betyr at Bergen stasjon for togpassasjerene vil framstå som byggeplass gjennom hele sommersesongen og frem til i begynnelsen av desember, sier prosjektleder Jarle Strønen i Jernbaneverket. Togtrafikken vil i liten grad bli berørt, men adkomsten til plattformene og tilgjengeligheten i toghallen er begrenset som følge av arbeidene.

Støy og begrenset tilgjengelighet

Av hensyn til sikkerheten for de reisende som følge av at plattformbredden er redusert, vil de fleste togene fra i juni stanse utenfor toghallen. I juni og juli vil det pågå sandblåsing på dagtid, noe som vil medføre betydelig støy, særlig for de som har sitt daglige virke i tredje etasje i stasjonsbygningen, men også for de reisende og andre brukere av stasjonen.

[img id="1"]

Jernbaneverket utfører omfattende arbeider med takkonstruksjonen i toghallen. Det går ut på at de store stålbuene i fagverk med tilhørende dragere og bærebjelker skal sandblåses og males. Taket er dekket med skiferheller og glass og jobben fører med seg at alle skiferheller må tas ned mens arbeidet utføres. Glassplatene i taket ligger på aluminiumsprofiler som ikke skal sandblåses, men alle løftes for skifte av pakninger. Jobben hadde oppstart i april og skal være ferdig først i desember.

Også fasader

Samtidig med dette utfører ROM Eiendom opprusting av fasader, vinduer og dører i publikumsarealene innerst i toghallen. Benker og tilhørende utstyr skal skiftes ut og lokalene for billettsalg og vektertjeneste skal bygges om slik at stasjonens opprinnelige preg blir bedre ivaretatt.

Bergen stasjon ble åpnet i 1913 og erstattet Vossebanens første endestasjon som lå på andre siden av Lille Lungegårdsvann. Stasjonen er tegnet av arkitekt Jens Zetlitz Monrad Kielland og er den eneste i Norge med toghall som fortsatt er i bruk. Bergen stasjon ble fredet i 2003, noe setter særlige krav til oppussingsarbeidene.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen