Bergen stasjon pusses opp

Bergen stasjon pusses opp

På Bergen stasjon vil det gjennom sommeren pågå arbeider med de store stålbuene i toghallen. Samtidig pågår også opprusting av fasade, vinduer og dører i publikumsarealene.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Det betyr at Bergen stasjon for togpassasjerene vil framstå som byggeplass gjennom hele sommersesongen og frem til i begynnelsen av desember, sier prosjektleder Jarle Strønen i Jernbaneverket. Togtrafikken vil i liten grad bli berørt, men adkomsten til plattformene og tilgjengeligheten i toghallen er begrenset som følge av arbeidene.

Støy og begrenset tilgjengelighet

Av hensyn til sikkerheten for de reisende som følge av at plattformbredden er redusert, vil de fleste togene fra i juni stanse utenfor toghallen. I juni og juli vil det pågå sandblåsing på dagtid, noe som vil medføre betydelig støy, særlig for de som har sitt daglige virke i tredje etasje i stasjonsbygningen, men også for de reisende og andre brukere av stasjonen.

[img id="1"]

Jernbaneverket utfører omfattende arbeider med takkonstruksjonen i toghallen. Det går ut på at de store stålbuene i fagverk med tilhørende dragere og bærebjelker skal sandblåses og males. Taket er dekket med skiferheller og glass og jobben fører med seg at alle skiferheller må tas ned mens arbeidet utføres. Glassplatene i taket ligger på aluminiumsprofiler som ikke skal sandblåses, men alle løftes for skifte av pakninger. Jobben hadde oppstart i april og skal være ferdig først i desember.

Også fasader

Samtidig med dette utfører ROM Eiendom opprusting av fasader, vinduer og dører i publikumsarealene innerst i toghallen. Benker og tilhørende utstyr skal skiftes ut og lokalene for billettsalg og vektertjeneste skal bygges om slik at stasjonens opprinnelige preg blir bedre ivaretatt.

Bergen stasjon ble åpnet i 1913 og erstattet Vossebanens første endestasjon som lå på andre siden av Lille Lungegårdsvann. Stasjonen er tegnet av arkitekt Jens Zetlitz Monrad Kielland og er den eneste i Norge med toghall som fortsatt er i bruk. Bergen stasjon ble fredet i 2003, noe setter særlige krav til oppussingsarbeidene.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen