Bergen får hydrogenstasjoner

Bergen får hydrogenstasjoner

Uno-X Hydrogen skal bygge Bergens to første hydrogenfyllestasjoner. Enova støtter etableringen med nesten 20 millioner kroner.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– For å bidra til reduksjon av klimagassutslipp har Uno-X Hydrogen som ambisjon å bygge 20 hydrogenstasjoner innen 2020, og vi er svært takknemlige for at Enova nå har godkjent vår søknad om støtte til å bygge to stasjoner i bergensområdet, sier Roger Hertzenberg, daglig leder i Uno-X Hydrogen AS, joint venture-selskapet som eies av Uno-X, NEL og Praxair.

Planen er at fyllestasjonene kommer på Danmarks plass i Bergen og i Åsane. Uno-X tar sikte på at stasjonene kommer i drift så snart alle offentlige tillatelser er på plass.

– Mange ildsjeler skal også takkes for sitt arbeid med å realisere et nytt steg i det grønne skiftet gjennom hydrogenstasjoner i Bergen. Spesielt kan nevnes CMR Prototech og Greenstat. Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune har også vært veldig gode støttespillere for prosjektene, og vil være blant våre første hydrogenkunder, avslutter Hertzenberg.

Bygger kunnskap og erfaring

Bergen Taxi, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune vil gjennom prosjektet kjøpe til sammen fem hydrogenbiler i første omgang. Enova bidrar med 19,8 millioner kroner i støtte til fyllestasjonene og elektrolysøren som skal forsyne stasjonene med hydrogen.

– Det som er nyskapende i dette prosjektet, er at hydrogenbiler blir tatt i bruk hos drosjenæringen og andre aktører med større bilparker. Disse får nå anledning til å bygge kunnskap og erfaring om bruk og vedlikehold av hydrogenbiler. Vi er spente på å se hvor mye prosjektet vil bidra til å gjøre hydrogenbiler til et mer aktuelt alternativ, både for disse aktørene og andre, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen