Bedre transporttilbud i fremtidens jernbanesystem
(Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR)

Bedre transporttilbud i fremtidens jernbanesystem

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bane NOR presentert i går sitt faglige innspill til jernbanesektorens handlingsprogram for perioden 2018-2029 som Jernbanedirektoratet skal fastsette senere i år.

- Jernbanedirektoratet skal omgjøre våre visjoner til et konkret handlingsprogram. Jeg er opptatt av at vi skal realisere forbedringer i tilbudet til de reisende så raskt som mulig. Jeg har merket meg at Bane NOR foreslår endringer i rekkefølge for selve utbyggingen av infrastruktur. Det må jeg få satt meg inn i. Det er bra at Bane NOR har gjort et grundig arbeid med hvordan de skal minimere transportutfordringene i byggeperiodene og sikre at prosjekter er best mulig koordinert opp mot kapasiteten i anleggssektoren. Dette er nyttige innspill som Jernbanedirektoratet kan jobbe videre med, sier samferdselsministeren.

Bedre transporttilbud i fremtidens jernbanesystem

Solvik-Olsen er opptatt av at Jernbanedirektoratet nå skal få gjennomført en skikkelig høringsrunde, slik at beslutningsgrunnlaget blir best mulig.  

- De neste årene skal vi utvikle en jernbane som har et langt bedre transporttilbud enn i dag. Vi må få flere avganger og økt kapasitet, sikre god kostnadskontroll og finne løsninger som styrker utviklingen i regionene og lokalsamfunnene våre. Da må Jernbanedirektoratet lage en investeringsplan som muliggjør raskest mulig oppstart med halvtimesavganger for persontogene på InterCity-strekningene, bedre kapasitet for godstog og tilbudsforbedringer på øvrige strekninger, sier samferdselsministeren.  

Videre prosess

I tillegg til dagens innspill fra Bane NOR om infrastruktur vil det samlede handlingsprogrammet fra Jernbanedirektoratet inneholde videre utvikling av togtilbudet og kjøp av transporttjenester, planer for fornyelse av togmateriell og tiltak for bedre kundetilbud. 

Jernbanedirektoratets forslag til handlingsprogram vil bli sendt på høring før fastsettelse. Dette sikrer at berørte parter, som fylkeskommunene, får anledning til å uttale seg om handlingsprogrammet før det blir fastsatt.

Jernbanedirektoratet skal etter planen fastsette det endelige programmet før sommeren i år.

JURIDISK/21. juni 2018

Involvering av entreprenører og rådgivere – mer vei for pengene!

I anleggsbransjen er konfliktnivået høyt. Dette er kostnadskrevende. Staten skal de neste 10 årene investere 933 milliarder kroner på vei og bane. Dette er dine og våre penger, og bør ikke brukes på konflikter – men på mer vei og bane av god kvalitet. Mulighetene ligger der, vi må bare tørre å utnytte dem. Les hele saken

Til toppen