Bedre oversikt over skredfare i Vindafjord

Bedre oversikt over skredfare i Vindafjord

Vindafjord kommune får nå bedre og mer presise kart som gir oversikt over skredfare. Faresonekartene viser blant annet at ingen bolighus, men et fåtall garasjer eller naust ligger innenfor 100-års faresonen for skred i de kartlagte områdene.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

NVE overleverte kartene tirsdag 21. mars 2017.

Kartene tar hensyn til skredtypene snøskred, sørpeskred, steinsprang, jordskred og flomskred, og dekker områdene Kjellesvik, Vaka, Kåta, Berge, Øvrehagen – Hamre, Ilsvåg, Hålandsbekken – Strand og Søndenå – Urdabø. Det er til sammen 10 bolighus som ligger innenfor faresonen 1/1000.

Kommunen får raskt oversikt

– Kartleggingen gir oss ny kunnskap om skredutfordringene i Vindafjord. Vi ser at steinsprang er den skredtypen som utgjør fare for bebyggelsen, forteller Anne Cathrine Sverdrup, regionsjef i NVE.

Kartene er enkle i bruk. Det er tegnet en felles faresone for de aktuelle skredtypene, slik at kommunen bare trenger å forholde seg til én faresone om gangen. På den måten får kommunen raskt oversikt over hvilke områder som er skredutsatt.

– Med faresonekartene som NVE nå har fått utarbeidet, har kommunen et godt grunnlag for arealforvaltning og byggesaksarbeid, for å vurdere sikringstiltak og for bruk i lokal skredberedskap, sier Sverdrup.

Produsert i digital form

Grunnlaget for faresonekartene er studie av kart og flybilder, terrengmodellanalyse, klimaanalyse, tidligere skredhendelser, feltbefaringer og modellering av skreddynamikk. Kartene er produsert i digital form, slik at kommunen og andre kan bruke de i egne verktøy sammen med andre kartdata.

Rapporten kan du se her.

Faresonekartene kan du se i NVEs kartkatalog.

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen