Bedre kollektivtransport i Grenland

Bedre kollektivtransport i Grenland

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren signerte ny avtale med Telemark fylkeskommune og kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan om tildeling fra Belønningsordningen for perioden 2017-2020. Staten vil bidra med til sammen 250,2 millioner kroner over fire år, gitt at målene oppnås i tråd med avtalen. Midlene til Grenlandsregionen er fordelt med 70,2 millioner kroner i 2017, og 60 millioner kroner årlig i perioden 2018 til 2020.

Stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse

Formålet med Belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene. Dette skal oppnås ved å dempe veksten i persontransport med bil og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med personbil.

Den første belønningsavtalen med Grenland bidro til positive resultater
Den nye belønningsavtalen mellom Samferdselsdepartementet og Grenlandsregionen er den andre i rekken av fireårige avtaler. Samferdselsdepartementet betalte ut 240 millioner kroner i belønningsmidler i den første perioden (2013-2016). Avtalen la til rette for at biltrafikken i byområdet ble redusert, mens tallet på kollektivreiser økte i avtaleperioden. Dette har lagt et godt grunnlag for en ny belønningsavtale mellom staten og Grenland.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen