Bane NOR SF er etablert

Bane NOR SF er etablert

Ansvaret for jernbanens infrastruktur og eiendommer skal fra 1.januar 2017 samles i et nytt statsforetak. Navnet på det nye foretaket er Bane NOR SF.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I et mer moderne, effektivt og miljøvennlig transportsystem må jernbanen bære en langt større del av transporten i Norge. Det krever en kraftig utbygging av den nasjonale infrastrukturen for jernbane, kombinert med en god og effektiv drift av jernbanenettet.

[factbox id="1"]

Som et ledd i dette arbeidet er ansvaret for jernbaneinfrastruktur og jernbaneeiendommer, inkl. ROM Eiendom, samlet i et nytt infrastrukturforetak som skal være i full operativ drift fra 1. januar 2017. Navnet på selskapet er nå bestemt. Det skal hete Bane NOR SF.

- Bane NOR SF skal bygge fremtidens jernbanenett, og det har vært veldig spennende å finne navnet på det nye infrastrukturforetaket. Jeg er glad for i dag å kunne presentere navnet Bane NOR SF, sier styreleder Siri Hatlen. Ansatte har bidratt aktivt med navneforslag, fortsetter Hatlen.

- Styret har lagt vekt på å finne et navn som er enkelt og selvforklarende, men som også markerer at det er et nytt foretak som nå er etablert. Bane NOR har som formål å sørge for tilgjengelig, effektiv og sikker jernbaneinfrastruktur og brukervennlige tjenester inkludert knutepunkts- og terminalutvikling.

Arbeidet med å rekruttere konsernsjef og øvrig toppledelse til Bane NOR pågår.

Bakgrunn

Jernbaneinfrastrukturforetaket SF (nå Bane NOR SF) ble stiftet februar 2016 og eies av Samferdselsdepartementet. Foretakets formål er å sørge for tilgjengelig, effektiv og sikker jernbaneinfrastruktur og brukervennlige tjenester inkludert knutepunkts- og terminalutvikling. Foretaket vil ha ansvaret for forvaltning, planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. Videre ansvaret for trafikkstyring, kunde- og trafikkinformasjon og forvaltning av eiendom. Alle jernbaneeiendommer, inkl. ROM Eiendom, legges til foretaket. Foretaket vil få ca. 4000 ansatte og ha hovedkontor i Oslo.

I 2016 er det bevilget i overkant av 18 milliarder kroner til drift, vedlikehold og investeringer, hvorav 9.5 milliarder kroner til prosjektinvesteringer.

SAMFERDSELSPROSJEKTER/21. februar 2018

Stor leveranse til Norges største samferdselsprosjekt

Den bærekraftige membranleverandøren Derbigum har levert 42.000 kvadratmeter vanntrykksmembran til 10 kulverter til Norges største og mest ambisiøse samferdselsprosjekt noensinne – nemlig ferjefri E39. Les hele saken

Til toppen