Bane NOR overtar for Jernbaneverket

Bane NOR overtar for Jernbaneverket

Etaten Jernbaneverket ble lagt ned 1. januar 2017 og foretaket Bane NOR SF får ansvaret for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bane NOR har fått ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet; trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer. Bane NOR har ca. 4.500 ansatte og hovedkontor i Oslo.

Opprettelsen av Bane NOR er den del av jernbanereformen som Stortinget har sluttet seg til. Bane NOR eies av staten og blir etablert og regulert i henhold til reglene i statsforetaksloven. Les mer om jernbanereformen på Samferdselsdepartementets nettside.

Fra nyttår vil du finne utdypende informasjon om Bane NOR og den nye organisasjonen på nettsidene våre. Jernbaneverkets nettside endrer adresse til www.banenor.no fra årsskiftet, men den gamle adressen vil fortsatt fungere en tid framover.

Det henvises også til det nye Jernbanedirektoratet www.jernbanedirektoratet.no for informasjon om styringen av hele jernbanesektoren, konkurranse om trafikkpakker og langsiktig utvikling av jernbanen.

[youtube id="wvFVqPlWzPs"]

Denne korte animasjonen gir en smakebit på Bane NORs visuelle identitet og illustrerer reisen fra Jernbaneverket til Bane NOR.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen