Bane NOR overtar for Jernbaneverket

Bane NOR overtar for Jernbaneverket

Etaten Jernbaneverket ble lagt ned 1. januar 2017 og foretaket Bane NOR SF får ansvaret for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bane NOR har fått ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet; trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer. Bane NOR har ca. 4.500 ansatte og hovedkontor i Oslo.

Opprettelsen av Bane NOR er den del av jernbanereformen som Stortinget har sluttet seg til. Bane NOR eies av staten og blir etablert og regulert i henhold til reglene i statsforetaksloven. Les mer om jernbanereformen på Samferdselsdepartementets nettside.

Fra nyttår vil du finne utdypende informasjon om Bane NOR og den nye organisasjonen på nettsidene våre. Jernbaneverkets nettside endrer adresse til www.banenor.no fra årsskiftet, men den gamle adressen vil fortsatt fungere en tid framover.

Det henvises også til det nye Jernbanedirektoratet www.jernbanedirektoratet.no for informasjon om styringen av hele jernbanesektoren, konkurranse om trafikkpakker og langsiktig utvikling av jernbanen.

[youtube id="wvFVqPlWzPs"]

Denne korte animasjonen gir en smakebit på Bane NORs visuelle identitet og illustrerer reisen fra Jernbaneverket til Bane NOR.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen