Stolt prisvinner: Norconsults Thomas Angeltveit mottok tredjeplassen i kategorien Infrastruktur for innovativ bruk av ny teknologi på Ulriken-prosjektet
Stolt prisvinner: Norconsults Thomas Angeltveit mottok tredjeplassen i kategorien Infrastruktur for innovativ bruk av ny teknologi på Ulriken-prosjektet (Bilde: Norconsult)

Bane NOR og Norconsult i finalen i BIM-VM for andre gang

Bane NOR og Norconsult har utviklet en metode for å integrere kostnadsestimering i tidlig fase direkte i en 3D-modell. Arbeidet har tatt dem til finalen i den internasjonale AEC Excellence Awards 2018 for andre år på rad.

  • BIM
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bane NOR har i samarbeid med Norconsult, rådgiver for InterCity-utbyggingsprosjektet Tønsberg-Larvik, meldt inn jernbaneprosjektet og metoden for kostnadsestimering i den internasjonale konkurransen for modellbruk. 21. september ble det offentliggjort at prosjektet er med i finalen.

Vinnerne av AEC Excellence Awards annonseres under verdens største BIM-konferanse, Autodesk University, i Las Vegas 13-15. november. I fjor fikk Bane NOR og Norconsults bruk av spillteknologi på prosjektet Ulriken tredjeplass i kategorien «Infrastruktur». I år er de også invitert tilbake for å vise frem prosjektet på en egen stand.

Stor interesse både nasjonalt og internasjonalt

– Det er stor interesse både nasjonalt og internasjonalt for det nybrottsarbeidet Bane NOR og Norconsult gjør på kostnadsberegninger i modell. Ved å delta på denne konferansen viser vi at vi ligger et lite hode foran dagens tilgjengelige teknologi for store samferdselsprosjekter. I tillegg har vi fått antatt et foredrag som holdes av både byggherre og rådgiver, kan en stolt Kristin Lysebo, fagansvarlig for 3D i Bane NOR fortelle.

Ulriken Arna stasjon Bane NOR / Norconsult. Illustrasjon: Norconsult / Baezeni

Med over 2200 innmeldte foredrag til årets konferanse, er Bane NOR og Norconsults foredrag ett av 685 som ble valgt ut til å delta. Prosjekteringsleder på Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, Øystein Løvdal Knutsen fra Bane NOR, og BIM-koordinatorene Thomas Fløien Angeltveit og Arne Moe Lysaker fra Norconsult holder foredraget.

– Metoden som Bane NOR og Norconsult konkurrerer med er fortsatt i testfasen, men etter to-tre prosjekter til med finpussing kommer vi til å ta i bruk kostnadsestimeringen på alle prosjekter i tidlig planfase. Vi kommer også til å dele dette med andre byggherrer i Norge og Norden, sier Lysebo.

Integrering av kostnader i modell – kort fortalt

Bane NOR har i dag en BIM-strategi for modellbasert prosjektering og bygging. Dette gir store muligheter, spesielt i tidligfase av prosjekter, ettersom det å involvere flere fag tidlig gir bedre løsninger.

– En utfordring til nå har vært at den kanskje viktigste premissgiveren, kostnader, ikke er en del av prosjekteringen i tidligfase. Kostnader beregnes først uker, eller måneder, etter at arbeidet med «optimalisering» er ferdig, sier Lysebo.

Resultatet er at optimaliseringsfasen kan gi dyrere løsninger enn hva byggherre er interessert i å betale. Derfor har Bane NOR og Norconsult kodet kostnadene fra Bane NORs byggeklossmetode opp mot det mest brukte modellverktøyet for prosjekter i tidligfase, Infraworks.

Spillteknologi gir mer jernbane for pengene

Ved å gjøre tilpasninger i et standard visualiseringsprogram, har Bane NOR og Norconsult gjort det mulig å kontinuerlig oppdatere hvordan foreslåtte endringer på jernbanelinjen påvirker kostnadene. Dermed kan brukeren se hvor mye prosjektet kan spare ved for eksempel å justere brolengde, unngå kvikkleire, korte ned tunnellengde og lignende.

– Ved å bruke mulighetene som digitalisering, spillteknologi og nye samarbeidsformer gir oss, kan vi løse fremtidens jernbaneprosjekter langt mer effektivt og bærekraftig, og få mer jernbane for pengene, sier Lars-Petter Nesvåg, avdelingsleder jernbane hos Norconsult.

Autodesk University er verdens største BIM-konferanse. Konferansen arrangeres hvert år, og samler mer enn 10 000 deltakere fra hele verden. I 2016 kom Norconsults Vamma 12-prosjekt på førsteplass i kategorien «Energy and Natural Resources».

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen