Bane NOR har ansatt konserndirektør

Bane NOR har ansatt konserndirektør

Administrerende direktør Petter Eiken i ROM Eiendom AS er ansatt som konserndirektør med ansvar for knutepunkt og eiendom i det nye statsforetaket Bane NOR SF.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Eiken skal lede divisjon Knutepunkt og Eiendom som får ansvar for utvikling, forvaltning og drift av Bane NORs eiendomsportefølje, bestående av blant annet tekniske bygg, stasjoner, terminaler, verksteder og utviklingseiendom.

I tillegg til sin nye jobb i Bane NOR fortsetter Eiken som administrerende direktør i ROM Eiendom. I tiden framover vil han lede arbeidet med å integrere virksomheten i ROM Eiendom med Jernbaneverkets eiendomsvirksomhet og utvikle et helhetlig kompetansemiljø for knutepunkt og eiendom.

- Det er et viktig grep å samle all jernbaneeiendom i én virksomhet. Historisk har mange grenseflater og ulike interesser hindret god ressursutnyttelse på dette feltet. Nå samles all kompetanse på jernbaneeiendom og utvikling av kollektivknutepunkt i samme foretak og samme divisjon. Slik jeg ser det, er dette den mest åpenbare fordelen med hele jernbanereformen, sier Petter Eiken.

Bane NOR skal være operativt fra 1. januar 2017 og ROM Eiendom som i dag er 100 prosent eid av NSB, vil bli overført til foretaket i løpet av 2017.

Petter Eiken kom til ROM Eiendom i 2014. Før dette var han viseadministrerende direktør for Skanska internasjonalt og administrerende direktør for Skanska Norge. Han har også erfaring fra transportsektoren som tidligere styreleder for Norsk Jernbanedrift og har hatt flere lederstillinger i Veidekke. Eiken er utdannet sivilingeniør Bygg ved Norges tekniske høyskole (NTH) i Trondheim.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen