Avinor Flysikring og NEFAB-partnere innfører Free Route Airspace

Avinor Flysikring og NEFAB-partnere innfører Free Route Airspace

Natt til torsdag ble en ny luftromsorganisering innført i Norge, Finland, Latvia og Estland. Nå kan flyselskapene planlegge å fly på mest mulig optimal måte mellom flyplasser, uten å være avhengig av forhåndsdefinerte rutemønster.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Free Route er et viktig steg, som viser at vi lykkes med å finne gode løsninger for flyselskapene og samtidig bidra til å oppfylle EUs mål i Single European Sky-programmet, sier direktør for underveistjenester i Avinor Flysikring, Jan-Gunnar Pedersen.

[factbox id="1"]

Med innføringen av Free Route Airspace, kan flyselskapene på en helt ny måte utnytte teknologi og planlegge sine flyginger uten å være avhengige av forhåndsdefinerte ruter, eller «veier i luften». Nå kan de planlegge helt optimalt i forhold til vær og vind samt ønsket om å fly kortest mulig.

- Resultatet er at flyselskapene kan ha med seg mindre drivstoff, og man sparer både kostnader og klimautslipp, sier Pedersen.

- Vi er blant de første som innfører dette i Europa, og de aller første som innfører Free Route Airspace i stort sett hele luftrommet vi kontrollerer. Dette er et stort løft for luftfarten i Norden. Vi skal være svært fornøyde med å lyktes med et samarbeid andre land i Europa har slitt med å få til, avslutter Pedersen.

Etableringen av NEFABs Free Route Airspace er et viktig steg på veien for enda tettere samarbeid i Nord-Europeisk luftrom. Men fortsatt må flygingene planlegges via forhåndsdefinerte punkter på landegrensene. Neste fase gjennom det såkalte Borealisprogrammet er å utvikle free route airspace til å inkludere Danmark, Sverige, Storbritannia og Irland i et konsept hvor free route airspace ikke avhenger av punkter på grensen, men hvor man optimalt kan planlegge en flyging fra f.eks vestkysten av Irland, til grensen av Russland uten å bruke forhåndsdefinerte veier, eller punkter på landegrensene.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen