Avinor Flysikring og NEFAB-partnere innfører Free Route Airspace

Avinor Flysikring og NEFAB-partnere innfører Free Route Airspace

Natt til torsdag ble en ny luftromsorganisering innført i Norge, Finland, Latvia og Estland. Nå kan flyselskapene planlegge å fly på mest mulig optimal måte mellom flyplasser, uten å være avhengig av forhåndsdefinerte rutemønster.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Free Route er et viktig steg, som viser at vi lykkes med å finne gode løsninger for flyselskapene og samtidig bidra til å oppfylle EUs mål i Single European Sky-programmet, sier direktør for underveistjenester i Avinor Flysikring, Jan-Gunnar Pedersen.

[factbox id="1"]

Med innføringen av Free Route Airspace, kan flyselskapene på en helt ny måte utnytte teknologi og planlegge sine flyginger uten å være avhengige av forhåndsdefinerte ruter, eller «veier i luften». Nå kan de planlegge helt optimalt i forhold til vær og vind samt ønsket om å fly kortest mulig.

- Resultatet er at flyselskapene kan ha med seg mindre drivstoff, og man sparer både kostnader og klimautslipp, sier Pedersen.

- Vi er blant de første som innfører dette i Europa, og de aller første som innfører Free Route Airspace i stort sett hele luftrommet vi kontrollerer. Dette er et stort løft for luftfarten i Norden. Vi skal være svært fornøyde med å lyktes med et samarbeid andre land i Europa har slitt med å få til, avslutter Pedersen.

Etableringen av NEFABs Free Route Airspace er et viktig steg på veien for enda tettere samarbeid i Nord-Europeisk luftrom. Men fortsatt må flygingene planlegges via forhåndsdefinerte punkter på landegrensene. Neste fase gjennom det såkalte Borealisprogrammet er å utvikle free route airspace til å inkludere Danmark, Sverige, Storbritannia og Irland i et konsept hvor free route airspace ikke avhenger av punkter på grensen, men hvor man optimalt kan planlegge en flyging fra f.eks vestkysten av Irland, til grensen av Russland uten å bruke forhåndsdefinerte veier, eller punkter på landegrensene.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen