Åpner for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge

Åpner for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge

– Regjeringen ønsker å legge til rette for at folk kan ta i bruk ny og fremtidsrettet teknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Digitalisering i transportsektoren åpner for mange spennende muligheter. Utvikling og sammenkobling av førerstøttesystemer bidrar allerede i dag til økt trafikksikkerhet, og videre utvikling og tilrettelegging for bruk av slike systemer antas å kunne påvirke ulykkesutviklingen i positiv retning. Det er viktig at vi har et lovverk som ikke stopper teknologiutviklingen, men samtidig ivaretar både trafikksikkerhet, fremkommelighet, datasikkerhet og personvern, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Digitalisering i transportsektoren åpner for mange spennende muligheter

Regjeringen sender nå på høring forslag til ny lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei. Målet er å kunne fremme et lovforslag for Stortinget våren 2017. Formålet med loven er å legge til rette for utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei, innenfor rammer som særlig ivaretar trafikksikkerhets- og personvernhensyn.

- Ved å åpne for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge nå, legger regjeringen til legge til rette for utvikling og utprøving av ny teknologi i Norge, og bidrar til å sikre gode konkurranseforhold for norske teknologibedrifter.

Den teknologiske utviklingen går raskt

- Den teknologiske utviklingen går raskt i retning av stadig flere og bedre førerstøttesystemer, som i økende grad åpner for at fører kan frigjøres fra føreroppgaven. Videre kan dette bidra til effektivisering, bedre arealutnyttelse, forenkling og økt mobilitet, sier Solvik-Olsen.

Utprøvingen skal skje gradvis, særlig ut fra teknologiens modenhet, og med formål å avdekke hvilke effekter selvkjørende kjøretøy kan ha særlig for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø. I høringen foreslås at de som ønsker å prøve ut selvkjørende kjøretøy, skal søke om dette og at det kan stilles nærmere vilkår i tillatelsen.

- Gjennom å tilrettelegge for utprøving innenfor sikre rammer, vil man kunne hente ut nyttig erfaringsmateriale for videre utvikling og bruk av selvkjørende kjøretøy, sier Solvik-Olsen.

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen