Åpner for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge

Åpner for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge

– Regjeringen ønsker å legge til rette for at folk kan ta i bruk ny og fremtidsrettet teknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Digitalisering i transportsektoren åpner for mange spennende muligheter. Utvikling og sammenkobling av førerstøttesystemer bidrar allerede i dag til økt trafikksikkerhet, og videre utvikling og tilrettelegging for bruk av slike systemer antas å kunne påvirke ulykkesutviklingen i positiv retning. Det er viktig at vi har et lovverk som ikke stopper teknologiutviklingen, men samtidig ivaretar både trafikksikkerhet, fremkommelighet, datasikkerhet og personvern, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Digitalisering i transportsektoren åpner for mange spennende muligheter

Regjeringen sender nå på høring forslag til ny lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei. Målet er å kunne fremme et lovforslag for Stortinget våren 2017. Formålet med loven er å legge til rette for utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei, innenfor rammer som særlig ivaretar trafikksikkerhets- og personvernhensyn.

- Ved å åpne for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge nå, legger regjeringen til legge til rette for utvikling og utprøving av ny teknologi i Norge, og bidrar til å sikre gode konkurranseforhold for norske teknologibedrifter.

Den teknologiske utviklingen går raskt

- Den teknologiske utviklingen går raskt i retning av stadig flere og bedre førerstøttesystemer, som i økende grad åpner for at fører kan frigjøres fra føreroppgaven. Videre kan dette bidra til effektivisering, bedre arealutnyttelse, forenkling og økt mobilitet, sier Solvik-Olsen.

Utprøvingen skal skje gradvis, særlig ut fra teknologiens modenhet, og med formål å avdekke hvilke effekter selvkjørende kjøretøy kan ha særlig for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø. I høringen foreslås at de som ønsker å prøve ut selvkjørende kjøretøy, skal søke om dette og at det kan stilles nærmere vilkår i tillatelsen.

- Gjennom å tilrettelegge for utprøving innenfor sikre rammer, vil man kunne hente ut nyttig erfaringsmateriale for videre utvikling og bruk av selvkjørende kjøretøy, sier Solvik-Olsen.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen