Annen fare – lytt til Statens vegvesen!
(Foto: Brage Aronsen)

Annen fare – lytt til Statens vegvesen!

Kommunikasjon skal være målrettet og tydelig. Den kan bidra til at folk ikke dør i trafikken. Kommunikasjon kan fortelle deg at du kan selge og kjøpe en bil på 10 minutter via en nettjeneste uten å være i nærheten av en trafikkstasjon i prosessen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kronikk av  Sissel Faller, kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen.

Hvordan nå ut til hele landets befolkning med viktige budskap? Det handler om å forstå folk. Det krever kunnskap og innsikt.

Folk i Norge vil se oss i de kanalene de selv bruker.

Før var ting enkelt. Hadde du noe å fortelle, så kunne du sende brev i posten eller kjøpe annonseplass i avisa. Da traff du de fleste. Så enkelt er det ikke lenger. Nå er det utrolig mange valgmuligheter og kanaler – aviser, nettaviser, sosiale medier, influencers og bloggere for å nevne noen. Da er innsikt om de du trenger å kommunisere med helt essensielt. Kjenner du ikke til hvem du skal snakke til så la vær – det koster for mye å ikke treffe.

Brukertesting en forutsetning

Kommunikasjon i Statens vegvesen jobber etter prinsippet om å kjenne brukerne og målgruppene godt. Vi kan helt sikkert bli enda bedre, og vi jobber beinhardt for å bli nettopp det. Ingen tjeneste eller forklarende tekst går ut på vegvesen.no uten at det er skikkelig brukertestet. Ingen trafikksikkerhetskampanje igangsettes uten at vi ser av statistikk og ulykkesrapporter at det er behov for adferdsendring hos publikum. Kommunikasjon må inn å gjøre en jobb, men aldri uten at også våre dyktige fagfolk gjør sin del av arbeidet – bygge bedre veier, rettere veier uten svinger og hindringer, bedre regelverk. Og ja – også upopulære kontroller og avskilting av farlige kjøretøy. Blant annet. Det tette samarbeidet mellom fag og kommunikasjon er avgjørende for at vi lykkes og nærmer oss målet om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken.

Det tette samarbeidet mellom fag og kommunikasjon er avgjørende for at vi lykkes.

- Kommunikasjon i Statens vegvesen jobber etter prinsippet om å kjenne brukerne og målgruppene godt, skriver Sissel Faller, kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen, i denne kronikken. Foto: Privat

Folk i Norge vil se oss i de kanalene de selv bruker. Av og til er det generell informasjon vi skal ut med som kan ha allmenn interesse. Det kan være viktig informasjon som kan være holdningsskapende. Det kan være fakta om vår virksomhet. Det kan være informasjon om at strekningen du kjører på har redusert hastighet på grunn av veiarbeid. Eller skolevei for små barn, så kjør forsiktig.

Liten toleranse for avvik

Statens vegvesen er en samfunnsaktør som vil alle vel. Infrastrukturbyggere blir sjelden elsket. Det trengs heller ikke. Når trafikken flyter på veiene, tenker du ikke på Statens vegvesen. Men når veien er stengt, når det er innsnevring, kø, kork og kaos! – da slipper følelsene noen ganger løs. Da trenger man en ansvarlig å øse sin vrede over. Vi lever i en tid med mindre toleranse for avvik.

Når vi lykkes, kan det være snakk om liv eller død!

Statens vegvesen ønsker at alt skal fungere hele tiden og at folk og næringsliv kommer trygt fram. Vi jobber kontinuerlig med å informere om hendelser i trafikken –  både fra fagfolk, vegtrafikksentralene og fra kommunikasjonsmiljøene. Vi vil fortsette å skaffe oss innsikt og kunnskap om folks adferd i trafikken og hvordan få hele Norge i tale. Når vi lykkes, kan det være snakk om liv eller død!

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen