Alstom presenterte null-utslipp tog

Alstom presenterte null-utslipp tog

På InnoTrans, jernbanebransjens største messe, i Berlin kunne Alstom vise frem sitt null-utslipp tog Coradia iLint. Toget, som drives av en hydrogen brenselcelle, settes i drift nord i Tyskland.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Coradia iLint er et nytt CO2-utslippsfritt regiontog, basert på Coradia-plattformen, en togtype det i dag kjører flere hundre av i Sverige og Danmark i konvensjonelle dieselversjoner som har vært i drift i mer enn 16 år.

Nordtysk satsing

De fire delstatene Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Hesse og Baden-Württemberg har gått sammen om satsing på en ny generasjon av utslippsfrie tog utstyrt med brenselceller. De to første togsettene fra Alstom settes i drift desember neste år fra Bremerhaven til Buxtehude og Cuxhaven. Kontrakten har en opsjon på i alt 60 togsett.

[img id="1"]

– Alstom er stolte av å lansere dette gjennombruddet innen innovasjon av miljøvennlig transport, hvilket også vil være et viktig tilskudd til vår Coradia regiontog serie, erklærte Alstoms konsernsjef Henri Poupart-Lafarge under avdukingen.

– Elektrifisering er dyrt og tidkrevende. Hydrogen er et godt alternativ, og vi er stolte over å ta del i denne innovasjonen, sa Tysklands transportminister Alexander Dobrindt.

– Brenselcelle- og batteriteknologi er i rask utvikling. Om noen år håper jeg vi kan se hydrogentog i alle de 16 tyske delstatene, sa Dobrindt.

– Vår evne til å arbeide i nært samarbeid med våre kunder har gjort det mulig å utvikle et tog i løpet av bare to år. Ny teknologi trenger et marked, og dette partnerskapet gjør oss i stand til å jobbe videre med å utvikle hydrogen-løsningen, sa Poupart-Lafarge.

Pålitelig og sikkert

Coradia iLint er basert på den velprøvde modellen Coradia Lint 54, med samme karosseri, interiør og boggi. Dieselmotoren erstattes av en elektromotor.

– Vi kom frem til at vi ikke skulle endre mer enn nødvendig. En helt ny plattform ville gjort både produksjon og vedlikehold mer kostbart, sier sjefingeniør Konrad Steindorff.

Coradia iLint drives av en hydrogen brenselcelle, hvor det eneste utslippet er damp og kondensert vann. På taket er det brenselceller som hver yter 200 kW samt hydrogentanker som rommer 94 kg hydrogen ved 350 bar.

Toget har en toppfart på 140 km/t og en rekkevidde på opptil 800 km

– Toget har en toppfart på 140 km/t og en rekkevidde på opptil 800 km, avhengig av topografi. Per i dag er hydrogentog best egnet for mellomdistanse, som regiontog, mener Steindorff.

Coradia har vist seg som en pålitelig modell, og hydrogendrift skal ikke være et problem i kalde, nordiske vintre. Heller ikke sikkerheten er noe å bekymre seg for.

– Hydrogenet er skilt fra oksygenet i luften. Tankene er armert med karbonfiber og det er ingen tennmekanismer på taket. Det vil være trygt å reise med Coradia iLint, sier Steindorff.

Krever hydrogeninfrastruktur

Elektrifisering er en veldig stor investering i infrastruktur og krever høy linjeutnyttelse om det skal lønne seg. Wolfram Schwab, direktør for regional plattform, produkt og innovasjon i Alstom, mener den totale kostnaden for drift av tog på diesel og hydrogen skal være ganske lik.

– Sannsynligvis vil dieselutslipp bli hardere skattet fremover. Selvfølgelig kreves det at man investerer i fyllestasjoner for hydrogen. Det inkluderer også utstyr for å produsere gassen, for eksempel ved elektrolyse, sier han.

I Oslo og Akershus etableres det nå fyllestasjoner for hydrogen til bil og buss. Om noen år vil det også komme hydrogenstasjoner for tog.

En fordel med tog er at vi vet nøyaktig hvor mange som trafikkerer strekningen

– En fordel med tog er at vi vet nøyaktig hvor mange som trafikkerer strekningen. Da kan vi beregne nøyaktig hvor mange liter hydrogen som trengs, sier Schwab.

Flere land har som målsetting å fase ut dieseldrevne tog. England, Danmark og Norge er interessante markeder for hydrogentog.

Trafikkgrunnlaget på Raumabanen og Nordlandsbanen er for lavt til at det er lønnsomt med konvensjonell elektrifisering. Nordlandsbanen med sine 729 km er omtrent det det maksimale av det Coradia iLint klarer, men utviklingen går fort. Om ti år vil et hydrogentog kunne klare Trondheim–Bodø uten å måtte fylle underveis.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen