Alstom leverer 30 lokaltog til Skånetrafiken

Alstom leverer 30 lokaltog til Skånetrafiken

Alstom har startet levering av ytterligere 30 Coradia regionale tog til Skånetrafiken. Togene ble bestilt av Skånetrafiken i begynnelse av 2015.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Under kontrakten, Alstom vil levere 11 tog innen mai 2017 og de resterende 19 tog mellom mai 2018 og januar 2019.

Dette vil utvide Skånetrafiken sin flåte av Coradia Nordic tog, bedre kjent som Pågatågen, til 99 stykker. Antall reisende i Skåneregionen har vokst jevnt de siste årene og forventes å fortsette å vokse med ytterligere fem til seks prosent årlig fremover.

- Disse tilleggsleveransene marker våre kunders tilfredshet med Coradia togenes prestasjoner og passasjerenes  tilfredshet med nivået av komfort vi tilbyr. Fra 2019 vil Skånetrafiken eie en av de største flåte av Coradia Nordic tog i Sverige og blir en av de største regionale aktører i landet. Alstom vil styrke sin posisjon som den ledende leverandøren av regionale tog i Sverige, sier Rob Whyte, administrerende direktør for Alstom i Norden.

Coradia Nordic togene som leveres til Skånetrafiken består av fire vogner, er 74 meter langt og har en kapasitet på opptil 510 passasjerer. Togene vil kjøre med en maksimal hastighet på 160 km/t. Coradia togene er karakterisert av modularitet, sikkerhet og ytelse. 98 prosent av togets materialer kan resirkuleres. Togene er bygget ved Alstoms anlegg i Salzgitter i Tyskland.

Siden 2002 har mer enn 270 regionale Coradia tog blitt solgt til tog operatører i Norden, blant annet SL, Norrtåg, Västtrafik og Östgötatrafiken. Totalt er det solgt mer enn 3000 regionale tog i Europa, og de er i bruk i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal, Spania, Sverige og Storbritannia.

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen