Per David Borenstein, prosjektdirektør Bane NOR og Ivar Galaaen (til høyre) direktør i AF Anlegg signerte avtalen med Bane NOR.
Per David Borenstein, prosjektdirektør Bane NOR og Ivar Galaaen (til høyre) direktør i AF Anlegg signerte avtalen med Bane NOR. (Foto: AF Gruppen)

AF Gruppen og Bane NOR signerte Follobane-kontrakt

AF Gruppen signerte i dag kontrakt med Bane NOR og Follobaneprosjektet for arbeid på delprosjektet Drill & Blast.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

AF Gruppen ble tidligere i sommer tildelt kontrakt for området som er omfattet av EPC Drill & Blast, og i dag kunne partene signere avtalen. Oppdraget ble tildelt etter at Bane NOR i januar hevet avtalen med italienske totalentreprenøren Condotte.

– Bane NOR er tilfreds med at AF er valgt til å fullføre dette arbeidet. Denne kontrakten er en viktig brikke for å fullføre prosjektet og vi er godt fornøyd med den innsatsen AF har vist i prosjektet så langt, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.

Kontrakten inkluderer gjenstående grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for inngående Østfoldbane, samt Follobanetunnelene fra TBM-entreprisen ut til dagsonen ved Loenga. Arbeidet omfatter blant annet etablering av lining, drenering, pumpestasjon og øvrig grunnarbeid knyttet til ferdigstilling av delprosjektet.

– AF Gruppen er svært fornøyd med å få tillit fra Bane NOR om å ferdigstille det krevende arbeidet. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet vi har med Bane Nor, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Kontrakten har en verdi på ca. MNOK 400 ekskl. MVA

Fakta

Follobaneprosjektet er i dag nær 65 prosent ferdig. Tunnelboringen med fire, store tunnelboremaskiner er 75 prosent ferdig. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski får Nordens lengste jernbanetunnel. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført og i sommer skal det blant annet legges flere nye spor. Prosjektet som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder og skal etter planen være ferdig i desember 2021.

VEGTEKNOLOGI/ 9. april 2019

Informasjon i sanntid om alle på veien

– Trafikksentral sør har informasjon i sanntid fra alle som har vår teknologi installert, og som befinner seg ute på veien. Dette letter informasjon til publikum, og gir en bedre produksjonsflyt og flåtestyring for alle som gjør en jobb ute på veien – både sommer og vinter. Les hele saken

TEKNOLOGI/ 9. april 2019

Nordmann testpilot for utvikling av teknologi

– Det er klart det var moro å bli spurt, og enda morsommere å være med på prosessen. Det var mye spennende som skjedde, og mye å sette seg inn i. Men resultatet ble veldig bra, og jeg synes jo at det er litt artig å ha vært med på utviklingen. Les hele saken

Til toppen