Advarer mot å fjerne konsesjonsordningen for fjernvarme

Advarer mot å fjerne konsesjonsordningen for fjernvarme

Regjeringen vi gi kommunene en mer sentral rolle i utviklingen av fjernvarme, men vil fjerne verktøyene de har for å få det til. Lite gjennomtenkt, mener bransjeorganisasjonen Norsk Fjernvarme.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I Energimeldingen, som ble lagt fram fredag, foreslår regjeringen både å fjerne konsesjonsordningen for fjernvarme og vurdere om det er grunnlag for å opprettholde kommunenes rett til å vedta lokal tilknytingsplikt til fjernvarme.

Hensikten med forslagene er "å klargjøre at kommunen spiller en sentral rolle i den videre utviklingen av fjernvarme".

– Vi er enig i at kommunenes rolle er viktig for videre utvikling av fjernvarme, men da må de også ha gode verktøy for å mestre denne oppgaven. Regjeringens forslag vil svekke kommunenes rolle, ved at de fratas viktige verktøy, uten at nye legges fram, sier styreleder Frank Sagvik i Norsk Fjernvarme.

Ubesvarte spørsmål

Norsk Fjernvarme er overrasket over at ikke energimeldingen er tydeligere på hvordan regjeringen mener at kommunene skal kunne styre utviklingen av fjernvarme. For eksempel sikrer dagens konsesjonsordning en strømlinjeformet utbygging av fjernvarme med mindre byråkrati lokalt og ivaretar også en viktig beredskaps-funksjon.

– Ved en overføring av myndighet må regjeringen samtidig gi kommunene de verktøy og ressurser de trenger. Spørsmålet er hvilke kostnader og kommunalt merarbeid forslagene gir i praksis. Vi kan ikke se at konsekvensene av denne omleggingen har blitt vurdert grundig nok av de parter som berøres av endringene, hverken juridisk, økonomisk eller markedsmessig, sier Sagvik.

I dag er det NVE som er konsesjonsmyndighet for fjernvarme, mens det er kommunen som kan vedta om bygg i et område skal tilknyttes det lokale fjernvarmenettet. Tilknytningsplikten er ett av få styringsverktøy kommunen har når det gjelder effektiv utnyttelse av lokale varmeressurser.

Overkjøres av nasjonalt regelverk

Til nå har tilknytningsplikten sikret at byggene i området blir bygget med vannbårne anlegg som kan forsynes med alternativer til helelektrisk oppvarming.

Men etter en endring i byggteknisk forskrift ved nyttår, gjør at det ikke lenger er en automatikk i dette.

– Vi er bekymret for en utvikling hvor nasjonalt byggeregelverk i større grad overstyrer kommunale vedtak om å utnytte varmeressurser som ellers går til spille, sier daglig leder Heidi Juhler i Norsk Fjernvarme.

Hun påpeker at elektrisitetsandelen i oppvarming av bygg allerede ligger mellom 70-80 prosent i Norge.

– Å utnytte alternative varmeressurser der det er mulig, avlaster og gir kraftsystemet fleksibilitet. Byggene i byen må ikke låses til elektrisitet som kan benyttes til å fase ut fossile kilder andre steder i energisystemet, sier Juhler.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen