Acciona forbedrer Mexicos forbindelse til USA

Acciona forbedrer Mexicos forbindelse til USA

Acciona bygger ut Riksvei 15, som forbinder Mexico City med staten Sonora, opp til grensen mot USA. Samtidig signerte Acciona et annet stort prosjekt i Mexico: Kontrakten for byggingen av Mexico Citys nye flyplass.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det spanske entreprenør- og energiselskapet Acciona, som konkurrerer om veibyggingsprosjekter i Norge, har vunnet oppdraget med å utbedre en sentral veiforbindelse til USA. Oppdraget er å utvide og modernisere Riksvei 15, som knytter Mexico City sammen med staten Sonora ved nordvestgrensen til USA.

Selvforsynt med energi og vann

Kontrakten kommer omtrent samtidig med at selskapet vant et annet og betydelig oppdrag i Mexico; Acciona skal sammen med mexicanske aktører bygge terminalen til Mexico Citys nye internasjonale flyplass. Flyplassbyggingen bryter ny grunn hva gjelder teknologisk innovasjon og bærekraft, og vil blant annet være selvforsynt med energi og vann. Flyplassen skal håndtere 68 millioner passasjerer årlig.

Samlet utgjør disse kontraktene med meksikanske myndigheter en verdi på nær 4 milliarder Euro (ca 35 milliarder kroner).

Riksvei 15 er en del av den landbaserte handelsveien mellom Mexico, USA og Canada, noe som gjør den til en av de viktigste motorveiene i landet. Utvidelsen og forbedringsarbeidet vil øke regionens konkurransekraft, og tilrettelegge for eksport. Oppgraderingen vil også gi fordeler for sikkerheten og redusere reisetiden.

3,5 meter brede kjørefelt

Prosjektet som Acciona gjennomfører på vegne av den meksikanske regjeringens kommunikasjon og transportsekretariat (SCT), omfatter rundt 30 km med motorvei mellom Ciudad Obregon og Guaymas. Når prosjektet er fullført, vil motorveien ha to 3,5 meter brede kjørefelt i hver retning.

Totalt har Acciona bygget mer enn 5 000 kilometer med vei globalt, og det siste halvåret har Acciona, eller samarbeid Acciona er del av, blitt tildelt internasjonale veibyggingskontrakter for mer enn 640 millioner euro (ca 5,7 milliarder kroner).

I Norge bygger Acciona, gjennom et Joint Venture med Ghella, tunnelen på Follobanen.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen