ABB vinner ordre på 70 millioner dollar

ABB vinner ordre på 70 millioner dollar

ABBs elektriske fremdriftsteknologi vil gi mer pålitelige og energieffektive tog i Sverige, Sveits og Ungarn. Den sveitsiske jernbaneprodusenten Stadler har tildelt ABB kontrakter på 70 millioner dollar for elektriske fremdrifts- og kraftsystemer til tre europeiske jernbaneoperatører.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det nye utstyret vil bidra til mer bærekraftig regional og urban transport med bedre intercity-tilbud, færre køer og reduserte utslipp.

ABBs avanserte, elektriske fremdriftssystemer med integrerte kraftsystemer og togtransformatorer skal installeres på 80 Stadler forstads- og interecity-tog i Sverige, Sveits og Ungarn. Systemene omformer strøm og spenning fra kjøreledningene til togets fremdriftssystem og mating av kraftsystemene om bord. ABBs kompakte, lettvekts fremdriftsteknologi fører til mer effektiv drift, økt plass og bedre passasjerkomfort.

Er en viktig partner for jernbaneindustrien

- ABB har vært en viktig partner for jernbaneindustrien helt fra starten. Historiske milepæler globalt innen elektriske fremdriftssystemer og infrastruktur ville være utenkelig uten ABBs innovative teknologier. Vi er glade for å være Stadlers foretrukne partner, en av verdens mest innovative og suksessrike jernbaneprodusenter gjennom flere tiår. Vi er spesielt stolte over de seneste Stadler-ordrene fordi de viser innovasjonskraften hos to ledende, sveitsiske selskap, sier Ulrich Spiesshofer, konsernsjef i ABB.

Ordrene inkluderer ABBs fremdriftsteknologi for 33 dobbeltdekkertog til svenske Mälab, som transporterer pendlere vest for Stockholm. Fremdriftssystemene vil gi mer kraft og økt pålitelighet, spesielt under barske, nordiske vinterforhold.

ABBs fremdriftssystem med togtransformatorer skal også installeres på Stadlers nye generasjon FLIRT-tog (Fast Light Innovative Regional Train) for Schweizerische Südostbahn (SOB). Elleve nye ABB-drevne togsett skal settes i drift på den populære Voralpen-Express-ruten mellom St. Gallen og Lucerne. ABBs fremdriftsteknologi er allerede i bruk i Stadlers eksisterende SOB-flåte.

Fremdriftssystem for 14 nye tog til sveitsiske Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) og 12 tog for Appenzeller Bahnen (AB) er også inkludert i ordrene. ABBs leveranse inneholder takmonterte fremdriftssystemer med integrert kraftforsyning.

Innovative og energieffektive teknologier

I tillegg vil ABBs kompakte fremdriftssystem med integrerte hjelpekonvertere, transformatorer og batteriladere leveres til ti nye FLIRT-tog for ungarske GYSEV.

- Vår jernbaneteknologi hjelper jernbaneselskaper med svært pålitelige og energieffektive fremdriftssystemer, uansett om det er snakk om urbane eller regionale tog. Vi er stolte over ordrene, men må fortsette innsatsen for å være en foretrukken partner, sier Sami Atiya, leder for ABBs divisjon Robotics and Motion.

ABB har en lang historie i leveranser av innovative og energieffektive teknologier til jernbanesektoren, med produksjon og service av alle komponenter og delsystemer i forstads-, intercity-, og høyhastighetsbaner for infrastruktur og rullende materiell. ABB leverer også livssyklusstøtte, inklusiv vedlikehold og oppgraderinger av sin store installerte base verden over.

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen