400 millioner for kollektivtransport

400 millioner for kollektivtransport

- Regjeringen fortsetter innsatsen for å styrke kollektivtransporten i byene. Fremkommelighet, bedre byluft og trafikksikkerhet for alle reisende er viktige mål, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Sammen med Venstre og KrF økte vi derfor bevilgningene til belønningsordningen for kollektivtransport til 1 380 millioner kroner - 40 prosent høyere enn opprinnelig planlagt i Nasjonal transportplan. Nå deler vi ut 400 millioner kroner ekstra til 9 byområder, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

400 millioner ekstra – 1 380 millioner totalt

Storbyområdene har i vår konkurrert om 400 millioner kroner. Dette er midler fra belønningsordningen som kommer i tillegg til allerede avtalte midler. Forslagene fra de 9 byområdene er nå vurdert, og fordelingen av midler er slik:

  • Oslo/Akershus 150 mill. kr (for 2016 totalt 430 mill. kr)
  • Bergen 60 mill. kr (for 2016 totalt 200 mill. kr)
  • Trondheim 60 mill. kr (for 2016 totalt 230 mill. kr)
  • Stavanger 40 mill. kr (for 2016 totalt 100 mill. kr)
  • Kristiansand 30 mill. kr (for 2016 totalt 110 mill. kr)
  • Buskerudbyen 15 mill. kr (for 2016 totalt 95 mill. kr)
  • Grenland 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr)
  • Nedre Glomma 15 mill. kr (for 2016 totalt 65 mill. kr)
  • Tromsø 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr

- Storbyområdene tenker i mange tilfeller godt og kreativt om hvordan utfordringene med trafikkvekst, luftkvalitet og fremkommelighet skal løses. Lokalt engasjement er avgjørende for å finne gode løsninger. Nå er det opp til storbyområdene selv å prioritere hvordan disse ekstramidlene skal brukes, sier samferdselsministeren.

Valgfrihet viktig i transporthverdagen

- Trafikantene må tilbys gode og reelle alternativer til bruk av privatbil. Kollektive løsninger, sykkel og gange er viktige deler av løsningen her og nå, og i morgen. Litt lenger inn i fremtiden, men raskere enn de fleste tror, vil transport i byområdene vil også være revolusjonert av ny teknologi:

- Biler og busser med lavutslipp vil gi oss bedre luftkvalitet, førerløse og smarte kjøretøy vil utnytte kapasiteten på veinettet mer optimalt, og apper og reiseinformasjon i sanntid vil tilby kollektive løsninger på individuelle behov.

- Storbyområdene våre vokser, og bedre fremkommelighet, miljø og helse er et høyt prioritert del av regjeringens storbypolitikk og arbeidet med grønn omstilling. Fremtidens transportløsninger er en del av dette grønne skiftet. Regjeringen legger til rette for ny teknologi og valgfrihet i transporthverdagen, sier samferdselsministeren.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen