400 millioner for kollektivtransport

400 millioner for kollektivtransport

- Regjeringen fortsetter innsatsen for å styrke kollektivtransporten i byene. Fremkommelighet, bedre byluft og trafikksikkerhet for alle reisende er viktige mål, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Sammen med Venstre og KrF økte vi derfor bevilgningene til belønningsordningen for kollektivtransport til 1 380 millioner kroner - 40 prosent høyere enn opprinnelig planlagt i Nasjonal transportplan. Nå deler vi ut 400 millioner kroner ekstra til 9 byområder, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

400 millioner ekstra – 1 380 millioner totalt

Storbyområdene har i vår konkurrert om 400 millioner kroner. Dette er midler fra belønningsordningen som kommer i tillegg til allerede avtalte midler. Forslagene fra de 9 byområdene er nå vurdert, og fordelingen av midler er slik:

  • Oslo/Akershus 150 mill. kr (for 2016 totalt 430 mill. kr)
  • Bergen 60 mill. kr (for 2016 totalt 200 mill. kr)
  • Trondheim 60 mill. kr (for 2016 totalt 230 mill. kr)
  • Stavanger 40 mill. kr (for 2016 totalt 100 mill. kr)
  • Kristiansand 30 mill. kr (for 2016 totalt 110 mill. kr)
  • Buskerudbyen 15 mill. kr (for 2016 totalt 95 mill. kr)
  • Grenland 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr)
  • Nedre Glomma 15 mill. kr (for 2016 totalt 65 mill. kr)
  • Tromsø 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr

- Storbyområdene tenker i mange tilfeller godt og kreativt om hvordan utfordringene med trafikkvekst, luftkvalitet og fremkommelighet skal løses. Lokalt engasjement er avgjørende for å finne gode løsninger. Nå er det opp til storbyområdene selv å prioritere hvordan disse ekstramidlene skal brukes, sier samferdselsministeren.

Valgfrihet viktig i transporthverdagen

- Trafikantene må tilbys gode og reelle alternativer til bruk av privatbil. Kollektive løsninger, sykkel og gange er viktige deler av løsningen her og nå, og i morgen. Litt lenger inn i fremtiden, men raskere enn de fleste tror, vil transport i byområdene vil også være revolusjonert av ny teknologi:

- Biler og busser med lavutslipp vil gi oss bedre luftkvalitet, førerløse og smarte kjøretøy vil utnytte kapasiteten på veinettet mer optimalt, og apper og reiseinformasjon i sanntid vil tilby kollektive løsninger på individuelle behov.

- Storbyområdene våre vokser, og bedre fremkommelighet, miljø og helse er et høyt prioritert del av regjeringens storbypolitikk og arbeidet med grønn omstilling. Fremtidens transportløsninger er en del av dette grønne skiftet. Regjeringen legger til rette for ny teknologi og valgfrihet i transporthverdagen, sier samferdselsministeren.

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen