3.600 uten belte i buss - neste gang blir det gebyr

3.600 uten belte i buss - neste gang blir det gebyr

16.300 busspassasjerer ble kontrollert i Statens vegvesens landsdekkende beltekontroller i forrige uke. 3.600 brukte ikke belte. Neste gang kan det koste dem 1.500,- i gebyr.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det utgjør en andel på 22 prosent busspassasjerer uten belte. I kontrollene i 2015, var andelen uten belte 25 prosent.

- Det er fortsatt mange som glemmer beltet, selv om de har det tilgjengelig. Vi vil at det skal bli like naturlig å feste beltet i buss som i bil. Gebyret er ikke viktig for oss, men et virkemiddel for å forsterke alvoret. Beltet redder liv, også i buss, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Ta trafikksikre valg

-Om alle som har belte tilgjengelig faktisk bruker det, er vi kommet et veldig godt stykke på veg. Dette handler om alltid å søke det mest trafikksikre valget, både for deg selv og de du reiser sammen med, sier Lutnæs.

Det er ikke belter i alle busser. Noen busser er også registrert med ståplasser, samtidig som det er belter på sitteplassene. Disse reglene er like i hele Europa.

[img id="1"]

Det er heldigvis få ulykker med buss, men de alvorligste hendelsene de senere år har vært knyttet til busser med belter og uten ståplasser. Om beltet hadde blitt brukt, kunne det redusert skadeomfanget og reddet liv.

-At vi har «bybusser» uten belter kan ikke stå i vegen for å fortelle det vi vet – nemlig at beltet redder liv, også i buss. Så bruk beltet når du kan! Altfor mange lar være, sier Lutnæs.

Snakk med barna om beltebruk

For passasjerer under 15 år, er det sjåførens ansvar at beltet er på, i buss som i bil.

-Vi ser at dette kan være krevende for sjåføren, og håper at denne kampanjen bidrar til å gjøre jobben i bussen litt enklere. Vi håper også at foreldre kan snakke med barna sine om beltebruk, og selv gå foran som gode rollemodeller, i buss som i bil, sier Lutnæs.

Busspassasjerer som ikke bruker belte, oppgir at de glemmer det og at de trenger påminnelse. I tillegg til beltekontroller, er busser over hele landet derfor utstyrt med plakater, klistremerker og flyers.

-I bilen er vi på verdenstoppen i beltebruk! Vi vil ha de samme vanene med på bussturen. Om du sitter på et sete med belte, har du ansvar for å bruke det – både for din egen sikkerhet, og sikkerheten til de du reiser sammen med. Det er veldig enkelt å spare de 1.500 sure kronene det kan koste å glemme beltet, sier Lutnæs.

NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til kampanjen.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen