Bompasseringene økte med 16 millioner passeringer i 2017, mens driftskostnadene gikk ned med 19 millioner kroner.
Bompasseringene økte med 16 millioner passeringer i 2017, mens driftskostnadene gikk ned med 19 millioner kroner. (Foto: Knut Opeide)

2017: Bilistene betalte 10,2 milliarder kroner i bompenger

Foreløpige tall fra 2017 viser at driftskostnadene fortsetter å gå ned, mens bompasseringene og inntektene økte sammenlignet med året før.

  • Bompenge
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Resultatene så langt viser at bompengeselskapene følger den samme trenden som i 2016; til tross for at bompasseringene og inntektene økte, klarte selskapene å redusere driftskostnadene  ytterligere, sier Åge Jensen, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.

Han understreker at selskapene har klart å effektivisere driften ytterligere, men påpeker at dette kun er foreløpige tall og at det er vanskelig å peke på spesielle tiltak som ble satt i gang før de endelige tallene foreligger på slutten av året.

Foreløpige nøkkeltall for 2017 sammenlignet med 2016

  • Bompasseringene økte fra 638 til 654 millioner, en økning på 16 millioner
  • Passeringsinntektene økte fra 9,6 til 10,2 milliarder kroner
  • Driftskostnadene gikk ned fra 749 til 730 millioner kroner
  • Brikkeandelen økte fra 77,1 til 78,3 prosent.
  • Total lånegjeld var på 55,3 mot 51,9 milliarder kroner
  • Effektiv gjennomsnittlig lånerente inklusive rentesikringer var på 2,74 prosent mot 3,10 prosent året før.

63 bompengeprosjekter krevde inn bompenger i 2017, hvorav seks på ferjer. Innkrevingen ble avsluttet for tre prosjekter, mens fire nye startet opp og en ble utvidet. Ved årsslutt hadde 82 bompengeprosjekter totalt blitt vedtatt av Stortinget. 22 av disse hadde ikke startet opp innkreving.

Dette er foreløpige tall som baserer seg på bompengeselskapenes rapportering i slutten av februar i år. Flere av selskapene hadde da ikke avsluttet sine regnskap for 2017. Mer detaljerte tall vil være klare i forbindelse med endelig rapportering fra bompengeselskapene. Det vil først være klart ved årsskiftet 2018/2019.

T-BANE/19. oktober 2018

T-banen i Oslo i verdenstoppen

CoMET (Community of Metros) og Nova er en internasjonal benchmarking gruppe og et forum for T-baneselskaper rundt omkring i verden som har som mål å dele erfaringer, sammenligne resultater og lære av hverandre. Det gjøres ved å måle et sett av ulike nøkkelindikatorer (KPI`er: Key performance indicator) og gjennom dette det lære av hverandre for å jobbe med forbedringer fra år til år. Les hele saken

Til toppen