2015 - året med historisk lave kraftpriser

2015 - året med historisk lave kraftpriser

Kraftåret 2015 går inn i bøkene med historisk lave priser og ny rekord i nettoeksport av nordisk kraft.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Mildt vær og mye nedbør bidro til at ressurssituasjonen i Norge var god gjennom hele 2015. I løpet av året kom det 31,5 TWh mer nedbør og 23 TWh mer tilsig enn normalt. Store nedbørsmengder de siste ukene i desember bidro til at den norske magasinfyllingen lå over historisk maksimum ved utgangen av året.

[factbox id="1"]

- I tillegg til at den hydrologiske situasjonen har vært god, har det også vært høy vindkraftproduksjon i Norden. Dette har gitt utslag i historisk lave kraftpriser, sier vassdrags- og energidirektør Per Sanderud.

Den rikelige tilgangen på vann- og vindressurser bidro til høy nettoeksport ut av Norden i året som gikk. Den totale nettoeksporten endte på 15,9 TWh i 2015, noe som er 0,7 TWh høyere enn rekorden fra 2012.

- Det er Norge og Sverige som er de store kraftprodusentene i Norden. De to landene står for nærmere 80 prosent av den totale produksjonen. Til sammen hadde Norge og Sverige en nettoeksport på 37,8 TWh i 2015, opplyser Sanderud.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen