20 millioner til gang- og sykkelvei

20 millioner til gang- og sykkelvei

– Vi ønsker å ta godt vare på myke trafikanter og bygger derfor ut gang- og sykkelveinettet i Norge. Nå gir staten 20 millioner kroner til utbygging av gang- og sykkelvei fra Solbakk til Grønnevold langs dagens rv 13 i Strand kommune i Rogaland. Selv om strekningen blir fylkesvei etter åpningen av Ryfast, velger vi likevel å støtte prosjektet med statlige midler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Ryfast skal etter planen åpnes for trafikk i 2019. Rv 13 gjennom Jørpeland til Tau i Strand kommune vil da omklassifiseres til fylkesvei og Rogaland fylkeskommune blir veieier. Utover de 20 millioner kronene staten bevilger, bidrar Rogaland fylkeskommune med inntil 40 millioner kroner. Som fremtidig eier av veien vil fylkeskommunen også få ansvar for drift og vedlikehold av gang- og sykkelveien.

– Det er gledelig at vi har funnet en løsning sammen med Rogaland fylkeskommune, slik at enda flere kan ferdes trygt langs norske veier. Det gir også mulighet for flere å benytte sykkel eller beina til både jobb og fritidsaktiviteter, sier Solvik-Olsen.

Som framtidig veieier kan Rogaland fylkeskommune selv velge dimensjonering og standard for veien. I brev til Statens vegvesen ber nå Samferdselsdepartementet om at reguleringsplanen for gang- og sykkelveien ferdigstilles, slik at man får planlagt oppstart på prosjektet i 2019.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen