2,6 milliarder til energi- og klimaprosjekter

2,6 milliarder til energi- og klimaprosjekter

Enova investerte 2,6 milliarder kroner fordelt på til sammen 4846 energi- og klimaprosjekter i 2015. Prosjektene skal gi et energiresultat på 1,8 TWh viser Enovas resultatrapport som ble publisert torsdag. Energiresultatet tilsvarer energibruken til samtlige husholdninger i Vestfold.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er spesielt gledelig å se den store veksten i prosjekter som tester ut helt ny teknologi. Utvikling av ny teknologi er helt avgjørende for å få fram de fornybare og effektive energiløsningene som muliggjør lavutslippssamfunnet, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Mens det i 2014 var 24 prosjekter som fikk støtte til å ta i bruk ny teknologi eller kombinerer teknologi på nye måter, var det i fjor hele 54 teknologiprosjekter. De to største tilsagnene ble også gitt innen dette området. Glencore Nikkelverk i Kristiansand fikk 380 millioner kroner for å teste ut en mer energieffektiv produksjon av kobber, mens Alcoa fikk 280 millioner til utvikling av ny energi- og klimateknologi.

[img id="1"]

– Det er tydelig at stadig flere aktører ser et forretningsmessig potensial i investeringer i ny grønn teknologi. Ved å utvikle og eksportere slik teknologi, kan norsk næringsliv også bidra til å redusere globale utslipp, sier Nakstad.

Vellykket transport-inntog

Nakstad er også fornøyd med hvordan Enova har ivaretatt det nye oppdraget innen transport. Alt i alt ga Enova 280 millioner kroner til dette området i 2015.

– Vi lanserte i høst flere programtilbud til transportsektoren. Særlig innen maritim sektor er det mange spennende muligheter. Vi fulgte også opp ladestrategien vi leverte Regjeringen med å gi tilsagn til 77 nye hurtigladere for elbil. Dette er første steg mot en sammenhengende ladeinfrastruktur for elbil, sier Enova-sjefen.

Nakstad kan også glede seg over rekordmange søknader både til oppgradering av eksisterende bygg og til industriprosjekter.

[factbox id="1"]

– Industrien er fremdeles det store lokomotivet på veien mot lavutslippssamfunnet. I 2015 så vi også flere prosjekter i næringer vi historisk ikke har jobbet mye med, som olje og gass og fiskeoppdrett.

Enovatilskuddet stadig mer populært

Av de 4846 prosjektene som fikk støtte i 2015, var 3858 energitiltak i boliger. 65 millioner kroner ble gitt gjennom Enovatilskuddet, mens ytterligere 100 millioner ble tildelt gjennom andre program.

– Selv om vi innen energitiltak i boliger er et stykke fra ambisjonen vår, har aldri før så mange fått utbetalt støtte fra Enova for å gjennomføre slike tiltak. Vi så også at tilbudet ble mer og mer populært etter hvert som året gikk og ordningen ble mer kjent. Sammen med endringer vi gjorde i januar i år, tror vi at dette gjør at enda flere vil benytte seg av Enovatilskuddet i år, sier Nakstad.

Ifølge avtalen med Olje- og energidepartementet skal statsforetaket i perioden 2012–2015 utløse energi- og klimaprosjekter med et energiresultat på til sammen 7 TWh, fordelt på energieffektivisering, konvertering og produksjon av fornybar energi. Med fjorårsresultatet i boks har Enova nå høstet inn 6 TWh.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen