133 millioner til mer klimavennlige fergesamband

133 millioner til mer klimavennlige fergesamband

Enova støtter Hordaland fylkeskommune med 133,6 millioner kroner for å bygge landanlegg til null- og lavutslippsferger.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er veldig positivt at Hordaland fylkeskommune nå går offensivt ut og krever klimavennlige løsninger i sine nye fergeanbud. Vi er glade for å kunne bidra til mer energieffektive fergesamband gjennom vår støtte til landanleggene, sier administerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Gjennom kollektivselskapet Skyss lyser Hordaland fylkeskommune nå ut i alt ni fergesamband i Hordaland, med oppstart i 2018–2020. Enovas bidrag til prosjektet er å investere 133,6 millioner kroner i landanleggene. Støtten sikrer at Skyss kan stille strenge krav til energiforbruk og klimagassutslipp i anbudene. Dette vil føre til at det kommer helelektriske ferger eller plug-in-hybrid-ferger på de fleste strekningene.

Mer miljøvennlig fergedrift

– Bidraget fra Enova er en helt nødvendig forutsetning for å oppfylle de politiske målene om mer miljøvennlig fergedrift, sier direktør Oddmund Sylta i Skyss.

Fylkespolitikerne i Hordaland har vedtatt at fergedriften i neste generasjons kontrakter skal bli mer miljøvennlig. I det politiske vedtaket heter det at en miljømodell med lavutslipp skal legges til grunn, med nullutslipp der dette kan forsvares teknologisk og økonomisk. Landanleggene vil eies av fylkeskommunen, og driftes av rederiene.

Innovasjon til sjøs

– På veien mot lavutslippssamfunnet må transportsektoren bli tilnærmet utslippsfri. Da trenger vi kraftige og innovative tiltak også til sjøs. Ferger med delvis elektrisk eller helelektrisk drift vil bidra til betydelige utslippsreduksjoner i maritim sektor, understreker Nakstad i Enova.

Det finnes kun én helelektrisk bilferge i verden – Ampere i Sognefjorden – og i Norge er det kun én plug-in-hybrid-ferge. Satsingen i Hordaland baner vei for flere lav- og nullutslippsferger i inn- og utland, gjennom å prøve ut ny teknologi og gjøre disse konkurransedyktige over tid.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen